Preduvjeti trošarinskog poslovanja - gospodarski subjekti
Upis u registar trošarinskih obveznika i ishođenje trošarinsko-pravnog statusa
Gospodarski subjekti koji žele sudjelovati u trošarinskom poslovanju moraju ispuniti posebne uvjete koji proizlaze iz trošarinskog zakonodavstva.
Općenito, sukladno trošarinskim propisima preduvjet trošarinskog poslovanja je:
Međutim, za neke trošarinske statuse nije potrebno ishođenje posebnog odobrenja za poslovanje već se prijava za upis u registar trošarinskih obveznika verificirana elektroničkim putem od strane ovlaštenog službenika nadležnog carinskog ureda smatra odobrenjem (ovlaštenjem) za poslovanje tim gospodarskim subjektima, i to s danom upisa u registar trošarinskih obveznika.
U ostalim slučajevima, uz upis registar trošarinskih obveznika, potrebno je ishoditi i odgovarajuće statusno odobrenje (za poslovanje u sustavu odgode ili izvan sustava odgode).
Također, sustav trošarinskog oporezivanja u pravilu (a uz propisane iznimke) podrazumijeva obvezu polaganja instrumenta osiguranja plaćanja trošarine.
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika – odobrenje za rad
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika koju podnositelji podnose na Obrascu PUR (Prilog 22 Pravilnika o trošarinama) smatra se odobrenjem (ovlaštenjem) za rad osobi koja je u prijavi naznačila jedan od sljedećih trošarinskih statusa:
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika i statusna odobrenja
Osobe koje žele poslovati s trošarinskim proizvodima u sustavu odgode plaćanja trošarine ili kao porezni zastupnik kod prodaje na daljinu, odnosno kao oslobođeni korisnik trošarinskih proizvoda, podnose prijavu za upis u registar trošarinskih obveznika i istovremeno zahtjev za izdavanje sljedećih statusnih odobrenja:
Uz elektronički obrazac prijave za upis u registar trošarinskih obveznika kao prilog se podnosi i zahtjev za izdavanje statusnog odobrenja.
U slučaju da nije priložen zahtjev za izdavanje statusnog odobrenja (a u Obrascu PUR je označen status za koji je potrebno ishoditi odobrenje), podnositelja se upućuje na njegovo podnošenje.
Traženje dostave zahtjeva za statusno odobrenje vrši se putem aplikacije e-Trošarine vraćanjem obrasca na doradu korisniku, pri čemu će carinski službenik upisati odgovarajuću napomenu.
Nakon ishođenja pravomoćnog statusnog odobrenja za poslovanje s trošarinskim proizvodima i ako su ispunjene i druge pretpostave za provedbu upisa, u okviru sustava e-Trošarine provodi se verifikacija prijave.
Izbor odgovarajućeg trošarinskog statusa
Da bi gospodarski subjekti uopće mogli poslovati s trošarinskim proizvodima, neovisno da li to čine isključivo na području Republike Hrvatske ili s gospodarskim subjektima iz drugih država članica Europske unije, moraju biti registrirani u registru trošarinskih obveznika te ishoditi odgovarajući trošarinski status.
Izbor odgovarajućeg trošarinskog statusa, dakle, ovisi o vlastitim preferencama i procjenama svakog gospodarskog subjekta, pri čemu općenito govoreći svaki subjekt može uzeti u obzir sljedeće okolnosti:
Status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta osnovni je trošarinski status i omogućuje cjelokupno poslovanje s trošarinskim proizvodima u sustavu odgode plaćanja trošarine, uključujući i proizvodnju te skladištenje trošarinskih proizvoda.
Pri tome valja imati na umu da su do ulaska u Europsku uniju brojni gospodarski subjekti ishodili ovaj status jer bez njega nije moguće proizvoditi trošarinske proizvode niti, također, trošarinske proizvode primati i otpremati u sustavu odgode.
Dakle, proizvodnja trošarinskih proizvoda je obvezna u trošarinskih skladištima, odnosno u sustavu odgode, a od navedenog principa od ulaska u Europsku uniju jedino su od izuzeti proizvođači piva, vina, etilnog alkohola, međuproizvoda i ostalih pića dobivenih vrenjem koji za komercijalne svrhe proizvode pivo, vino, etilni alkohol, međuproizvode i ostala pića dobivena vrenjem (neovisno o proizvedenim količinama) koji po važećem pravnom uređenju mogu po vlastitoj odluci poslovati u sustavu odgode plaćanja trošarine ili izvan toga sustava.
Tako je, zapravo, ovaj trošarinski status po svom praktičnom značaju temeljno statusno određenje osoba koje postupaju s trošarinskim proizvodima koje im omogućuje najširi spektar raspolaganja robom u trošarinsko-pravnom smislu.
Nakon ulaska u Europsku uniju ovlašteni držatelji trošarinskog skladišta koji su poslovali u sustavu odgode plaćanja trošarine po odredbama „starog“ Zakona o trošarinama nastavili su poslovati pod istim uvjetima u sustavu odgode plaćanja trošarine i po odredbama „novog“ Zakona o trošarinama, što, dakle, omogućava njihovo nesmetano poslovanje u sustavu odgode plaćanja trošarine s ovlaštenim gospodarskim subjektima iz drugih država članica.
Međutim, postavlja se pitanje što moraju napraviti da bi se prilagodili poslovanju na području Europske unije s trošarinskim proizvodima oni gospodarski subjekti koje nemaju status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta ili koji, primjerice, imaju ishođen nemaju status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta, ali namjeravaju poslovati (npr. unositi iz druge države članice Europske unije) kategoriju i/ili vrstu trošarinskih proizvoda koju ne obuhvaća postojeće odobrenje.
Ako će obavljati djelatnost unosa trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine iz drugih država članica Europske unije, takve osobe moraju ishoditi status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta (ili proširiti postojeće odobrenje) ili status registriranog primatelja.
Ako će, međutim, primati trošarinske proizvode s plaćenom trošarinom, tada su se takve osobe dužne registrirati kao primatelj trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici Europske unije.
Pobliže o odluci o izboru trošarinskog statusa
U bitnome se, dakle, može zaključiti da će gospodarski subjekti koji posluju s trošarinskim proizvodima radi prilagode poslovanju na području Europske unije odlučivati između mogućnosti ishođenja statusa ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta, registriranog primatelja ili primatelja trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici Europske unije.
Sama odluka je na gospodarskom subjektu i ovisi o njegovim poslovnim potrebama, pri čemu valja voditi računa da je, s načelnog gledišta, status registriranog primatelja prilagođeniji potrebama, primjerice, trgovačkih lanaca i osoba koje općenito obavljaju trgovačku djelatnost te osoba koje primaju trošarinske proizvode kao oslobođeni korisnici trošarinskih proizvoda, pri čemu kao svoju osnovnu djelatnost nemaju proizvodnju trošarinskih proizvoda.
Pri tome, i ovlašteni držatelj trošarinskog skladišta i registrirani primatelj imaju obvezu korištenja EMCS-a, [1] s tima da za registriranog primatelja obveza plaćanja trošarine nastaje u trenutku primitka trošarinskih proizvoda na području Republike Hrvatske te on ne smije skladištiti niti otpremati trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine.
Pri tome treba još uzeti u obzir i okolnost da za trošarinske proizvode obuhvaćene odobrenjem za oslobođenog korisnika ne nastaje obveza plaćanja trošarine ako ih prima registrirani primatelj koji ima i status oslobođenog korisnika trošarinskih proizvoda.
S druge strane status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta po svojim značajkama prilagođen je osobama koje kao svoju temeljnu djelatnost sudjeluju u proizvodnji trošarinskih proizvoda i/ili trguju s trošarinskim proizvodima u relativno većem opsegu.
Kod odluke o izboru trošarinskog statusa svakako jedna od najvažnijih okolnosti je trenutak nastanka trošarinskog duga, pri čemu treba voditi računa da se plaćanje trošarine odgađa ako se trošarinski proizvodi primaju, proizvode i/ili skladište u trošarinskom skladištu, ako se smještaju u pogon oslobođenog korisnika i koriste u odobrene svrhe ili se u sustavu odgode otpremaju u skladu s zakonskim uvjetima.
Također, za trošarinske proizvode uvezene u skladu s carinskim propisima plaćanje trošarine se odgađa ako se proizvodi neposredno nakon završetka carinskog postupka puštanja robe u slobodni promet smještaju u trošarinsko skladište ili pogon oslobođenoga korisnika ili su poslani osobi u drugoj državi članici koja u skladu sa zakonodavstvom te države članice smije primati trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine.
Obveza obračuna i plaćanja trošarine u redovitom postupku nastaje puštanjem trošarinskih proizvoda u potrošnju na teritoriju Republike Hrvatske, odnosno za ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta u trenutku otpuštanja trošarinskih proizvoda iz sustava odgode plaćanja trošarine, što podrazumijeva potrošnju trošarinskih proizvoda za vlastite potrebe unutar trošarinskog skladišta te otpremu trošarinskih proizvoda iz trošarinskog skladišta osobi koja nije ovlaštena primati trošarinske proizvode u sustavu odgode.
Za registriranog primatelja obveza plaćanja trošarine nastaje kada primi trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine, a za primatelja trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici u trenutku kada ih primi u Republici Hrvatskoj.
U svim slučajevima trošarina se mora platiti u roku od 30 dana od dana nastanka obveze obračunavanja trošarine, s time da se pri uvozu trošarina plaća u skladu s carinskim propisima.
Gospodarski subjekti koji žele sudjelovati u trošarinskom poslovanju moraju ispuniti posebne uvjete koji proizlaze iz trošarinskog zakonodavstva.
Općenito, sukladno trošarinskim propisima preduvjet trošarinskog poslovanja je:
- upis u registar trošarinskih obveznika (odnosno prijava djelatnosti i registracija trošarinskog obveznika), te
- ishođenje odgovarajućeg trošarinsko-pravnog statusa (odnosno ishođenje odobrenja za odgovarajući trošarinski status).
Međutim, za neke trošarinske statuse nije potrebno ishođenje posebnog odobrenja za poslovanje već se prijava za upis u registar trošarinskih obveznika verificirana elektroničkim putem od strane ovlaštenog službenika nadležnog carinskog ureda smatra odobrenjem (ovlaštenjem) za poslovanje tim gospodarskim subjektima, i to s danom upisa u registar trošarinskih obveznika.
U ostalim slučajevima, uz upis registar trošarinskih obveznika, potrebno je ishoditi i odgovarajuće statusno odobrenje (za poslovanje u sustavu odgode ili izvan sustava odgode).
Također, sustav trošarinskog oporezivanja u pravilu (a uz propisane iznimke) podrazumijeva obvezu polaganja instrumenta osiguranja plaćanja trošarine.
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika – odobrenje za rad
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika koju podnositelji podnose na Obrascu PUR (Prilog 22 Pravilnika o trošarinama) smatra se odobrenjem (ovlaštenjem) za rad osobi koja je u prijavi naznačila jedan od sljedećih trošarinskih statusa:
- uvoznik – osoba iz članaka 21. stavka 1. točke 2. Zakona o trošarinama (ovaj status se ne odnosi na osobe koje posluju s prirodnim plinom, krutim gorivom i električnom energijom iz razloga što se isti tada prijavljuju u statusu opskrbljivača prirodnim plinom ili električnom energijom, odnosno u statusu isporučitelja ili krajnjeg potrošača krutih goriva),
- primatelj iz članka 21. stavka 1. točke 4. Zakona o trošarinama (primatelj trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici Europske unije, a koje drži u komercijalne svrhe na teritoriju Republike Hrvatske radi isporuke ili potrošnje),
- osoba iz članka 21. stavka 2. točke 1. Zakona o trošarinama, odnosno osoba koje radi prodaje krajnjim potrošačima drži cigarete (npr.: kiosci, trgovine, ugostiteljski objekti i druga maloprodajna mjesta koje radi prodaje krajnjim potrošačima drže cigarete) uvažavajući posebnosti odredbi koje uređuju obvezu obračuna razlike trošarine kod povećanja visine trošarine i/ili povećanja maloprodajne cijene cigareta,
- proizvođač trošarinskih proizvoda izvan sustava odgode iz članka 69. Zakona o trošarinama (proizvođač piva, vina, etilnog alkohola, međuproizvoda i ostalih pića dobivenih vrenjem za komercijalne svrhe),
- mali proizvođač vina (osoba iz članka 67. Zakona o trošarinama),
- mali proizvođač jakog alkoholnog pića (osoba iz članka 68. Zakona o trošarinama),
- opskrbljivač električnom energijom (osoba iz članka 94. stavka 1. točke 1. i 2. Zakona o trošarinama),
- opskrbljivač prirodnim plinom i ostalim plinovima iz KN 2711 29 00 (osoba iz članka 96. stavka 1. točke 1. i 2. Zakona o trošarinama),
- isporučitelj krutih goriva (ugljen, koks, lignit) – osoba iz članka 98. stavka 1. točke 1. i stavka 2. točke 1. Zakona o trošarinama,
- krajnji potrošač krutih goriva (ugljen, koks i lignit) – osoba iz članka 98. stavka 1. točke 2. Zakona o trošarinama,
- proizvođač koji proizvedenu električnu energiju koristi za vlastite potrebe (članak 94. stavak 1. točka 3. Zakona o trošarinama),
- proizvođač plina kada proizvedeni prirodni plin koristi za vlastitu potrošnju (članak 96. stavak 1. točka 3. Zakona o trošarinama).
Prijava za upis u registar trošarinskih obveznika i statusna odobrenja
Osobe koje žele poslovati s trošarinskim proizvodima u sustavu odgode plaćanja trošarine ili kao porezni zastupnik kod prodaje na daljinu, odnosno kao oslobođeni korisnik trošarinskih proizvoda, podnose prijavu za upis u registar trošarinskih obveznika i istovremeno zahtjev za izdavanje sljedećih statusnih odobrenja:
- trošarinsko odobrenje za ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta i za trošarinsko skladište,
- odobrenje za registriranog primatelja,
- odobrenje za povremeno registriranog primatelj,
- odobrenje za registriranog pošiljatelja,
- odobrenje za poreznog zastupnika za prodaju na daljinu,
- oslobođenog korisnika trošarinskih proizvoda.
Uz elektronički obrazac prijave za upis u registar trošarinskih obveznika kao prilog se podnosi i zahtjev za izdavanje statusnog odobrenja.
U slučaju da nije priložen zahtjev za izdavanje statusnog odobrenja (a u Obrascu PUR je označen status za koji je potrebno ishoditi odobrenje), podnositelja se upućuje na njegovo podnošenje.
Traženje dostave zahtjeva za statusno odobrenje vrši se putem aplikacije e-Trošarine vraćanjem obrasca na doradu korisniku, pri čemu će carinski službenik upisati odgovarajuću napomenu.
Nakon ishođenja pravomoćnog statusnog odobrenja za poslovanje s trošarinskim proizvodima i ako su ispunjene i druge pretpostave za provedbu upisa, u okviru sustava e-Trošarine provodi se verifikacija prijave.
Izbor odgovarajućeg trošarinskog statusa
Da bi gospodarski subjekti uopće mogli poslovati s trošarinskim proizvodima, neovisno da li to čine isključivo na području Republike Hrvatske ili s gospodarskim subjektima iz drugih država članica Europske unije, moraju biti registrirani u registru trošarinskih obveznika te ishoditi odgovarajući trošarinski status.
Izbor odgovarajućeg trošarinskog statusa, dakle, ovisi o vlastitim preferencama i procjenama svakog gospodarskog subjekta, pri čemu općenito govoreći svaki subjekt može uzeti u obzir sljedeće okolnosti:
- sustav kretanja koji će primjenjivati (kretanja trošarinskih proizvoda u sustavu odgode ili s plaćenom trošarinom ili oba modela),
- logističke značajke vlastitog poslovanja (uzimajući u obzir osobito smisao logističkih operacija, to jeste komercijalnog posla kojeg obavlja)
- posebnostima vezano uz konkretne trošarinske proizvode s kojima posluje (npr. denaturirani alkohol, pojedini energenti) i posebna pravila kretanja vezano uz te proizvode.
Status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta osnovni je trošarinski status i omogućuje cjelokupno poslovanje s trošarinskim proizvodima u sustavu odgode plaćanja trošarine, uključujući i proizvodnju te skladištenje trošarinskih proizvoda.
Pri tome valja imati na umu da su do ulaska u Europsku uniju brojni gospodarski subjekti ishodili ovaj status jer bez njega nije moguće proizvoditi trošarinske proizvode niti, također, trošarinske proizvode primati i otpremati u sustavu odgode.
Dakle, proizvodnja trošarinskih proizvoda je obvezna u trošarinskih skladištima, odnosno u sustavu odgode, a od navedenog principa od ulaska u Europsku uniju jedino su od izuzeti proizvođači piva, vina, etilnog alkohola, međuproizvoda i ostalih pića dobivenih vrenjem koji za komercijalne svrhe proizvode pivo, vino, etilni alkohol, međuproizvode i ostala pića dobivena vrenjem (neovisno o proizvedenim količinama) koji po važećem pravnom uređenju mogu po vlastitoj odluci poslovati u sustavu odgode plaćanja trošarine ili izvan toga sustava.
Tako je, zapravo, ovaj trošarinski status po svom praktičnom značaju temeljno statusno određenje osoba koje postupaju s trošarinskim proizvodima koje im omogućuje najširi spektar raspolaganja robom u trošarinsko-pravnom smislu.
Nakon ulaska u Europsku uniju ovlašteni držatelji trošarinskog skladišta koji su poslovali u sustavu odgode plaćanja trošarine po odredbama „starog“ Zakona o trošarinama nastavili su poslovati pod istim uvjetima u sustavu odgode plaćanja trošarine i po odredbama „novog“ Zakona o trošarinama, što, dakle, omogućava njihovo nesmetano poslovanje u sustavu odgode plaćanja trošarine s ovlaštenim gospodarskim subjektima iz drugih država članica.
Međutim, postavlja se pitanje što moraju napraviti da bi se prilagodili poslovanju na području Europske unije s trošarinskim proizvodima oni gospodarski subjekti koje nemaju status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta ili koji, primjerice, imaju ishođen nemaju status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta, ali namjeravaju poslovati (npr. unositi iz druge države članice Europske unije) kategoriju i/ili vrstu trošarinskih proizvoda koju ne obuhvaća postojeće odobrenje.
Ako će obavljati djelatnost unosa trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine iz drugih država članica Europske unije, takve osobe moraju ishoditi status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta (ili proširiti postojeće odobrenje) ili status registriranog primatelja.
Ako će, međutim, primati trošarinske proizvode s plaćenom trošarinom, tada su se takve osobe dužne registrirati kao primatelj trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici Europske unije.
Pobliže o odluci o izboru trošarinskog statusa
U bitnome se, dakle, može zaključiti da će gospodarski subjekti koji posluju s trošarinskim proizvodima radi prilagode poslovanju na području Europske unije odlučivati između mogućnosti ishođenja statusa ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta, registriranog primatelja ili primatelja trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici Europske unije.
Sama odluka je na gospodarskom subjektu i ovisi o njegovim poslovnim potrebama, pri čemu valja voditi računa da je, s načelnog gledišta, status registriranog primatelja prilagođeniji potrebama, primjerice, trgovačkih lanaca i osoba koje općenito obavljaju trgovačku djelatnost te osoba koje primaju trošarinske proizvode kao oslobođeni korisnici trošarinskih proizvoda, pri čemu kao svoju osnovnu djelatnost nemaju proizvodnju trošarinskih proizvoda.
Pri tome, i ovlašteni držatelj trošarinskog skladišta i registrirani primatelj imaju obvezu korištenja EMCS-a, [1] s tima da za registriranog primatelja obveza plaćanja trošarine nastaje u trenutku primitka trošarinskih proizvoda na području Republike Hrvatske te on ne smije skladištiti niti otpremati trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine.
Pri tome treba još uzeti u obzir i okolnost da za trošarinske proizvode obuhvaćene odobrenjem za oslobođenog korisnika ne nastaje obveza plaćanja trošarine ako ih prima registrirani primatelj koji ima i status oslobođenog korisnika trošarinskih proizvoda.
S druge strane status ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta po svojim značajkama prilagođen je osobama koje kao svoju temeljnu djelatnost sudjeluju u proizvodnji trošarinskih proizvoda i/ili trguju s trošarinskim proizvodima u relativno većem opsegu.
Kod odluke o izboru trošarinskog statusa svakako jedna od najvažnijih okolnosti je trenutak nastanka trošarinskog duga, pri čemu treba voditi računa da se plaćanje trošarine odgađa ako se trošarinski proizvodi primaju, proizvode i/ili skladište u trošarinskom skladištu, ako se smještaju u pogon oslobođenog korisnika i koriste u odobrene svrhe ili se u sustavu odgode otpremaju u skladu s zakonskim uvjetima.
Također, za trošarinske proizvode uvezene u skladu s carinskim propisima plaćanje trošarine se odgađa ako se proizvodi neposredno nakon završetka carinskog postupka puštanja robe u slobodni promet smještaju u trošarinsko skladište ili pogon oslobođenoga korisnika ili su poslani osobi u drugoj državi članici koja u skladu sa zakonodavstvom te države članice smije primati trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine.
Obveza obračuna i plaćanja trošarine u redovitom postupku nastaje puštanjem trošarinskih proizvoda u potrošnju na teritoriju Republike Hrvatske, odnosno za ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta u trenutku otpuštanja trošarinskih proizvoda iz sustava odgode plaćanja trošarine, što podrazumijeva potrošnju trošarinskih proizvoda za vlastite potrebe unutar trošarinskog skladišta te otpremu trošarinskih proizvoda iz trošarinskog skladišta osobi koja nije ovlaštena primati trošarinske proizvode u sustavu odgode.
Za registriranog primatelja obveza plaćanja trošarine nastaje kada primi trošarinske proizvode u sustavu odgode plaćanja trošarine, a za primatelja trošarinskih proizvoda već puštenih u potrošnju u drugoj državi članici u trenutku kada ih primi u Republici Hrvatskoj.
U svim slučajevima trošarina se mora platiti u roku od 30 dana od dana nastanka obveze obračunavanja trošarine, s time da se pri uvozu trošarina plaća u skladu s carinskim propisima.
[1] EMCS sustav, odnosno u hrvatskoj jezičnoj inačici Sustav kontrole kretanja trošarinskih proizvoda, predstavlja jedinstveni europski sustav za elektroničku razmjenu informacija između ovlaštenih gospodarskih subjekata i nadležnih tijela u zemljama članicama (carinskih i poreznih administracija), a u cilju praćenja kretanja trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine. Da bi gospodarski subjekti koji posluju u sustavu odgode plaćanja trošarine mogli koristiti EMCS sustav mogu razviti vlastite IT sustave kompatibilne s EMCS-om, te se kao vanjski korisnici povezati s Informacijskim sustavom Carinske uprave na način koji omogućuje slanje elektroničkih poruka prema unaprijed prihvaćenom obliku i sadržaju ili mogu koristiti EMCS web aplikaciju Carinske uprave.