Modernizacija poslovanja Carinske uprave u Republici Hrvatskoj


             Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda
     Sadržaj ove objave isključiva je odgovornost Ministarstva financija, Carinske uprave

 
OPIS PROJEKTA:

Modernizacija poslovanja Carinske uprave (u daljnjem tekstu: CU) istaknuta je u obvezama koje je RH preuzela pristupanjem u EU. Kao jedna od 28 članica EU, Carinska uprava RH ima obvezu ispunjavanja zahtjeva Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o Carinskom zakoniku Unije (u nastavku teksta: CZU) čije su odredbe stupile na snagu 1. svibnja 2016. godine i koja jasno propisuje modernizaciju carinskog poslovanja u smislu pojednostavljenja i ujednačavanja složenih carinskih procedura koje se odnose na carinsku uniju u svrhu rješavanja problema i provedbe međunarodne trgovine, informatizacije carinskih deklaracija i razmjene podataka te unaprjeđenje interoperabilnosti nacionalnih carinskih IT sustava. Na razini EU je uspostavljen popis IT sustava potrebnih za primjenu odredbi CZU koje države članice trebaju razviti i uvesti u operativnu primjenu najkasnije do 31. prosinca 2020. godine. Provođenjem ove operacije razvijene su tri nove aplikacije propisane navedenim popisom.

Jedan od zahtjeva CZU je unaprjeđenje pristupa centralnim uslugama i servisima, te potreba za nadogradnjom aplikativnih podsustava CU za uspostavu jedinstvenog, strukturiranog i standardiziranog sučelja za pristup IT sustavu svim dionicima u carinskim postupcima (carinskim službenicima i gospodarstvenicima).  Uvođenjem jedinstvenog sučelja za pristup centralnim servisima Europskog informacijskog sustava (EIS) riješili su se navedene prepreke, te stvorila cjelovita i integrirana komunikacija između država članica. Preduvjet za ostvarenje istog jest uspostava UUM&DS sustava (Uniform User Management and Digital Signatures) koji sadržava i upravlja podacima o korisnicima, te im omogućava pristup aplikacijama EIS-a za koja imaju ovlaštenja. UUM&DS je ujedno i podloga za budući razvoj digitalnog potpisa koji će sadržavati sve relevantne podatke o korisnicima aplikacije nužne za provedbu pojedinog carinskog postupka. Implementacija UUM&DS doprinijela je unaprjeđenju poslovnih procesa, kvalitete i isporuke usluga, te boljoj trgovinskoj razmjeni. Za potrebe implementacije istog, CU nadogradila je postojeći G2B sustav -komunikacija između carine i gospodarstvenika (G2B sustav).
CZU također nalaže obvezu svim državama članicama EU uspostavu IT sustava za upravljanje carinskim odlukama i elektroničku razmjenu svih informacija o istim, kroz operaciju razvijen je i implementiran sustav za upravljanje carinskim odlukama koji će se koristiti za razmjenu i pohranu podataka koji se odnose na podnošenje zahtjeva za donošenje odobrenja i odluka, kao i svaki  daljnji događaj koji može naknadno utjecati na izvornu odluku/odobrenje kao što su poništenje, suspenzija, opoziv ili izmjenu i dopunu odluke, odnosno rezultate bilo kakvog nadzora ili eventualne ponovne procjene odobrenja. Uspostavom elektroničke obrade podataka ubrzava se i pojednostavljuje proces donošenja i upravljanja carinskim odlukama, te automatsko povezivanje s ostalim podsustavima vezanima uz postupak carinskog odlučivanja.  je i razvijen provođenjem ove operacije .
CZU među obvezama svih država članica EU propisuje i elektroničko podnošenje BTI-a (Binding Tariff Information - Obvezujućih tarifnih informacija o razvrstavanju robe u carinsku tarifu). BTI je dokument koji izdaju carinske administracije zemalja članica EU prilikom razvrstavanja robe u carinsku tarifu. BTI omogućuje provedbu brze i jednostavne carinske kontrole, transparentnost postupka kao i preglednost robe. Kako bi ostvarila isto CU je kroz ovaj projekt nadogradila postojeći ITMS sustav (integrirano upravljanje tarifom), posebno aplikacije BTI (Binding Tariff Information) i SURV2 (Surveillance 2) kako bi se ispunile obveze podnošenja BTI-a, njegova elektronička dostava nositeljima, umanjile administrativne procedure te uspostavila kvalitetna usluga: carina bez papira (e-carina), što je odrađeno razvojem  aplikacije unutar ove operacije.

CILJEVI I OČEKIVANI REZULTATI PROJEKTA:

Glasni ciljevi i rezultati su modernizacija poslovanja CU radi unaprjeđenja pružanja usluga građanima i gospodarstvenicima te poboljšanje povezanosti i suradnje s carinskim upravama država članica EU, što konkretno uključuje:
  1. Poboljšanje sigurnosti i transparentnosti protoka robe i usluga u RH i EU kroz osiguravanje ispravne naplate carina, PDV-a i ostalih davanja (elektroničko podnošenje BTI)
  2. Poboljšanje pristupa centralnim servisima europskog informacijskog sustava uvođenjem jedinstvenog sučelja (UUM&DS)
  3. Unaprjeđenje sustava za upravljanje carinskim odlukama i elektroničku razmjenu informacija o istima među državama članicama

UKUPNA VRIJEDNOST PROJEKTA: 14.401.633,00 kuna
IZNOS KOJI SUFINANCIRA EU: 14.401.633,00 kuna
RAZDOBLJE PROVEDBE PROJEKTA: 5. ožujka 2018. - 5. travnja 2018.
KORISNIK PROJEKTA: Ministarstvo financija, Carinska uprava

KONTAKT ZA VIŠE INFORMACIJA:
project@carina.hr
www.strukturnifondovi.hr
www.esf.hr