Obvezujuće tarifne informacije

Obvezujuće tarifne informacije su odluke o razvrstavanju robe koje donose nacionalna carinska tijela na zahtjev zainteresirane osobe. Izdaju se unaprijed, prije namjeravanog uvoza ili izvoza te pružaju zakonsku sigurnost korisniku u pogledu ispravnosti razvrstavanja robe u carinskom postupku.

Slijedom toga, posjedovanje obvezujuće tarifne informacije nije uvjet za stavljanje robe u određeni carinski postupak niti isto isključuje carinske kontrole. Međutim, kod određene robe posjedovanje obvezujuće tarifne informacije može biti prednost pa se čak i preporuča jer može olakšati i ubrzati postupak carinjenja te smanjiti troškove. To je osobito slučaj kod npr. robe koja podliježe agrarnoj komponenti ili stopi carine koja je izražena u nekoj specifičnoj jedinici mjere ili koja ovisi o specifičnim analitičkim parametrima, a osobito kada to imamo u kombinaciji s pojednostavnjenim postupcima.

U Republici Hrvatskoj, odluke o obvezujućim tarifnim informacijama donosi Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured.

Detaljnije informacije o obvezujućim tarifnim informacijama mogu se naći u nastavku, otvaranjem teksta uz podnaslove, kao i u Vodiču za obvezujuće tarifne informacije Europske komisije.
 

Zakonska osnova za obvezujuće tarifne informacije
Sljedeće odredbe carinskog zakonodavstva propisuju obvezujuće tarifne informacije:
 
  • Članci 22 do 37 Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. listopada 2013. o Carinskom zakoniku Unije (SL L 269/2013)[1],
  • Članci 11 do 22 Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/2446 od 28. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o detaljnim pravilima koja se odnose na pojedine odredbe Carinskog zakonika Unije (SL L 343/2015)[2],
  • Članci 8 do 23 Provedbene uredbe Komisije (EU) 2015/2447 od 24. studenoga 2015. o utvrđivanju detaljnih pravila za provedbu određenih odredbi Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju Carinskog zakonika Unije (SL L 343/2015)[3],
  • Članak 4 Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/341 od 17. prosinca 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu prijelaznih pravila za određene odredbe Carinskog zakonika Unije dok odgovarajući elektronički sustavi još nisu operativni te o izmjeni Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/2446 (SL L 69/2016)[4].
 
[1] U daljnjem tekstu: CZU
[2] U daljnjem tekstu: DUCZU
[3] U daljnjem tekstu: PUCZU
[4] U daljnjem tekstu: PDUCZU
Zahtjev za izdavanje obvezujuće tarifne informacije

Dana 1.10.2019. godine Europska Komisija pustila je u produkciju centralnu trader aplikaciju.

Tu aplikaciju koriste države članice koje nemaju nacionalnu trader aplikaciju, a u slučaju Republike Hrvatske koristiti će je oni HR gospodarstvenici koji žele zahtjev za izdavanje obvezujuće tarifne informacije EBTI – OTI podnijeti u drugoj državi članici.

Pristup aplikaciji EBTI – obvezujuće tarifne informacije (OTI) – EU omogućen je putem linka:

https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/aplikacije-elektronickog-poslovanja/aplikacije-u-produkciji/3185

Kako je priopćeno od strane EK, Chrome i Firefox su preporučeni web preglednici za EBTI – OTI sustave. Prijavljeni su problemi s Internet Explorerom i Edgeom. DG TAXUD u uskoj suradnji s tvrtkom DIGIT istražuje poteškoće u vezi s performansama i nestabilnošću o kojima izvještava Microsoft Edge.

Neki korisnici (uključujući gospodarstvenike) mogli bi imati poteškoće prilikom prve prijave. Savjetuje ih se da očiste predmemoriju preglednika.



Dana 01.10.2018. godine Carinska uprava Republike Hrvatske pustila je u produkciju elektronički sustav OTI (Obvezujuće tarifne informacije).

To podrazumijeva obveznu primjenu elektroničkog  sustava za podnošenje OTI  zahtjeva putem trader aplikacije, donošenje OTI odluka putem carinske aplikacije te razmjenu svih ostalih dokumenata elektronički između dviju aplikacija.

Ujedno, urudžbiranje dokumenata obavljat će se automatski.
 
Carinska uprava će omogućiti prijelazno razdoblje do 31.12.2018. godine u kojem će biti omogućeno podnositeljima zahtjeva da zahtjev za OTI podnesu u pisanom obliku (u dosadašnjoj formi) ukoliko trenutno nisu prijavljeni u G2B servis.

Postupak autorizacije  i autentikacije (provjere prava pristupa trader aplikaciji i ovlasti u aplikaciji) vrši se putem G2B servisa Carinske uprave. Stoga je nužno prethodno obaviti sve potrebne predradnje koristeći standardne aplikacije Prijava gospodarskog subjekta i administratora za korištenje usluga e-Carine - produkcija i Administracija korisnika usluga e-Carine – produkcija te je potrebno kreirati zastupanje ukoliko centralnim aplikacijama za potrebe gospodarstvenika pristupa carinski zastupnik.
 
Poveznica na G2B (obavijesti) servis je: https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/g2b-servis/2450
 
Poveznica za pristup nacionalnoj web aplikaciji je: https://e-carina.carina.hr/

Sve OTI odluke kao i ostali dokumenti koje Carinska uprava donosi kroz nacionalni elektronički OTI sustav od dana 01. listopada 2018. godine elektronički će se potpisivati.
 
Elektronički potpis izrađuje se putem digitalnog certifikata za tijela državne uprave na kvalificiranom (QSCD) kriptografskom uređaju u obliku USB tokena koji sadrži kvalificirani certifikat za elektronički potpis te certifikat za autentikaciju, izdanima sukladno odredbama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ („Narodne novine“ br. 62/17, u daljnjem tekstu Zakon).
 
Napredan elektronički potpis, osiguran preuzetim USB token uređajem, ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis, odnosno vlastoručni potpis i otisak pečata.
 
Uputa za rad u trader aplikaciji dostupne su u samoj aplikaciji.
 
Kod podnošenja zahtjeva treba voditi računa o sljedećem:

 

  • Zahtjev za izdavanje obvezujuće tarifne informacije može biti podnesen u državi članici u kojoj podnositelj zahtjeva ima poslovni nastan ili državi članici u kojoj odluku namjerava koristiti (članak 19 (1) DUCZU).
  • Zahtjev će biti odbijen ako je korisnik odluke, ili druga osoba u njegovo ime, već predao zahtjev za istu robu, istom ili drugom carinskom tijelu (članak 33 (1) CZU) te ukoliko korisnik posjeduje važeći OTI za istu robu.
  • Zahtjev će također biti odbijen ako se ne odnosi na stvarno namjeravani uvoz ili izvoz, (članak 33 (1) CZU). Slijedom toga, zahtjev se ne može podnijeti za već izvršeni uvoz/izvoz robe niti za robu kod koje su carinske formalnosti u tijeku.
  • Samim podnošenjem zahtjeva za obvezujuću tarifnu informaciju podnositelj zahtjeva daje suglasnost da se svi podaci iz odluke, uključujući sve fotografije, slike i brošure (osim informacija koje su označene kao povjerljive), javno objave na internetskim stranicama Komisije, poštujući pri tome zaštitu osobnih podataka (članak 19 (2) DUCZU).
  • Informacije unesene u polja 1,2,4 i 10 zahtjeva označene kao povjerljive, tretiraju se od strane Carinske uprave službenom tajnom.
  • U polju 9 robu treba detaljno opisati te priložiti fotografije, dodatnu dokumentaciju i uzorke kako bi se robu moglo prepoznati i utvrditi ispravno razvrstavanje, a ukoliko smatrate da su neki od tih podataka povjerljivi unesite ih u polje 10.
  • Za svaku različitu vrstu robe treba podnijeti posebni zahtjev.
    U tom smislu, pod istom vrstom robe podrazumijeva se roba koja ima slična svojstva i razlikuje se samo u svojstvima koja nisu relevantna za razvrstavanje u Carinsku tarifu (članak 16 2) PUCZU (npr. u boji, dimenzijama, načinu i veličini pakiranja itd., ovisno o slučaju).
  • Carinska uprava može od podnositelja zahtjeva zatražiti dodatne podatke ili uzorke robe potrebne za razvrstavanje robe ili da osigura prijevod dokumenata na hrvatski jezik.
  • Obvezujuća tarifna informacija se izdaje besplatno, osim u slučaju troškova analize, troškovi mišljenja vanjskog stručnjaka, troškova prijevoda ili troškova povrata uzoraka (članak 52 (2) CZU). Ako je to slučaj, Carinska uprava će o tome unaprijed informirati podnositelja zahtjeva i zatražiti njegovu suglasnost.
Rokovi za izdavanje obvezujuće tarifne informacije
Od 1. svibnja 2016. godine kada je na snagu stupio CZU s pratećim uredbama, rok za izdavanje obvezujuće tarifne informacije je 120 dana od prihvaćanja zahtjeva (članak 22 (3) CZU). Ako Carinska uprava utvrdi da zahtjev sadrži sve informacije koje su potrebne za donošenje odluke, u roku od 30 dana od primitka zahtjeva o tome će obavijestiti podnositelja zahtjeva.
Međutim, rok od 120 dana može biti produžen:
 
  • ako zahtjev ne sadrži sve informacije koje su potrebne za donošenje odluke. U tom slučaju od podnositelja zahtjeva će zatražiti dopunu, a rok od 120 dana počinje teći od primitka svih potrebnih informacija (članak 12 PUCZU),
  • ako Carinska uprava nije u mogućnosti udovoljiti roku za donošenje odluke, u kojem slučaju će o tome obavijestiti podnositelja zahtjeva, uz navođenje razloga i roka u kojem bi se mogla donijela odluka. Produženje roka ne prelazi 30 dana, osim ako u tom roku nije moguće izvršiti analizu koja je potrebna za donošenje odluke (članak 22 (3) CZU i članak 20 (2) DUCZU).
  • ako Komisija suspendira donošenje obvezujućih tarifnih informacija kako bi se osiguralo ispravno i ujednačeno razvrstavanje. Razdoblje suspenzije može iznositi najviše 10 mjeseci, a u izvanrednim situacijama se može produžiti za dodatnih 5 mjeseci (članak 20 (1) DUCZU). Carinska uprava o takvoj situaciji obavještava podnositelja zahtjeva.
Pravni učinak obvezujuće tarifne informacije i obveze korisnika
Obvezujuća tarifna informacija izdana od strana carinske administracije jedne države članice primjenjiva na cijelom carinskom području EU.

Obvezujuća tarifna informacija obvezuje obje strane u pogledu razvrstavanja u Carinsku tarifu (članak 33 (2) CZU) i to:
  • carinsko tijelo u odnosu na korisnika, i to samo u odnosu na robu za koju se carinske formalnosti obavljaju nakon dana od kojeg odluka proizvodi učinke,
  • korisnika odluke u odnosu na carinska tijela, od dana na koji on primi ili se smatra da je primio obavijest o odluci.

Korisnik je obvezan poštivati obvezujuću tarifnu informaciju koju posjeduje za robu koja je predmet carinjenja i mora ju deklarirati u carinskoj deklaraciji, navođenjem TARIC oznake C626 i referentnog broja odluke (članak 20 PUCZU).
Također, za primjenu obvezujuće tarifne informacije korisnik mora dokazati da deklarirana roba u svakom pogledu odgovara robi opisanoj u odluci (članak 33 (4) CZU). Na obvezujuću tarifnu informaciju može se pozivati samo korisnik ili zastupnik koji djeluje u ime i za račun korisnika.
 
Valjanost obvezujuće tarifne informacije
Rok valjanosti obvezujuće tarifne informacije je 3 godine od dana od kojeg odluka proizvodi učinke (članak 33 (3) CZU), odnosno od dana kada je podnositelj zahtjeva primio odluku ili se smatra da ju je primio (članak 22 (4) CZU).

Obvezujuća tarifna informacija:
  • prestaje biti valjana prije isteka roka od 3 godine ako više nije u skladu propisima, tj. izmjenama nomenklature ili uredbama o razvrstavanju (članak 34 (1) CZU) i to s učinkom od dana primjene relevantnog propisa,
  • može biti poništena se ako se temelji na netočnim ili nepotpunim podacima koje je dostavio podnositelj zahtjeva (članak 23 (3), 27 i 34 (4) CZU), s učinkom od dana početka važenja prvotne odluke (članak 27 (3) CZU),
  • ne može biti opozvana za zahtjev korisnike (članak 34 (5) CZU),
  • ne može biti izmijenjena (članak 34 (6) CZU),
  • može biti opozvana od strane Carinske ako više nije u skladu s carinskim zakonodavstvom (članak 23 (3) CZU ili ako više nije ispunjen jedan ili više uvjeta za donošenje predmetne odluke (članak 28 (1) (a) CZU), s učinkom od dana kada je podnositelj zahtjeva primio odluku o tome (članak 22 (4) CZU),
  • može biti opozvana od strane Carinske ako više nije u skladu s Objašnjenjima kombinirane nomenklature ili presudom Suda Europske unije ili odlukom o razvrstavanju, mišljenjem o razvrstavanju ili izmjenama Objašnjenja Harmoniziranog sustava Svjetske carinske organizacije, s učinkom od dana njihove objave u Službenom listu, ili u drugim posebnim slučajevima (članak 34 (7) CZU),
  • može biti opozvana od strane Carinske uprave na zahtjev Komisije, kako bi se osiguralo ispravno i ujednačeno razvrstavanje (članak 34 (11) CZU)

Prestanak valjanosti i opoziv obvezujuće tarifne informacije nemaju retroaktivni učinak (članak 28 (4) i 33 (3) CZU).
 
Produljena primjena opozvane obvezujuće tarifne informacije

Za obvezujuću tarifnu informaciju koja je prestala biti valjana slijedom članka 34 (1) (b) ili je opozvana temeljem članka 34 (7) može se na zahtjev korisnika odobriti produljena primjena u odnosu na robu koja je predmet obvezujućih ugovora koji su se temeljili na toj odluci i koji su sklopljeni prije nego što je prestala biti valjana ili bila opozvana (članak 34 (9) CZU i članak 22 PUCZU).

Produljena primjena može se odobriti na maksimalni rok od 6 mjeseci od dana kada je odluka prestala biti valjana ili je opozvana, pri čemu se utvrđuje datum kada istječe razdoblje produljene primjene i količinu robe koju se u tom periodu može ocariniti.

Slijedom toga, obvezujuća tarifna informacija za koju je odobreno razdoblje produljene primjene prestaje biti valjana ili istekom razdoblje produljene primjene ili dosegom količine za koju je odobrena produljena primjena.