Nadogradnja informacijskog sustava Carinske uprave uvođenjem automatskog onemogućavanja zaduživanja bankovnih garancija preko visine jamstvene svote

U kontekstu ukupne modernizacije općeg okvira postupanja Carinske uprave i prilagodbe hrvatskog carinskog sustava carinskom sustavu Europske unije, poglavito u dijelu prilagodbe svih sastavnica sustava koji prati proces prikupljanja, obračunavanja i naplate carine, kao izvora tradicionalnih vlastitih sredstava Europske unije, što je od osobitog utjecaja na opću prosudbu spremnosti Carinske uprave da na zadovoljavajući način izvršava svoje obveze pravilnog i učinkovitog prikupljanja prihoda proračuna Europske unije, Carinska uprava poduzima brojne aktivnosti koje, između ostaloga, podrazumijevaju i aktivnosti na razvoju aplikativnih rješenja kojima se osigurava cjelovito informatičko praćenje poslovnih procesa vezano uz postupak carinjenja robe.

    U tom smislu, dana 1. srpnja 2010. godine implementirati će se i aplikativno rješenje kojim se u IT sustavu obrade jedinstvene carinske deklaracije i sustavu upravljanja garancijama uvodi automatizirano pravilo kojim se osigurava da visina podnesene bankovne garancije (koja se koristi za osiguranje plaćanja carinskog duga u „redovitom“ roku plaćanja od 10 dana) u konkretnom postupku carinjenja robe u trenutku nastanka carinskog duga u cijelosti mora pokrivati ukupan iznos dugova koji su osigurani odnosnom bankovnom garancijom, te se tako automatski onemogućava zaduživanje bankovnih garancija preko visine jamstvene svote.

     Informacijski sustav Carinske uprave, naime, postupno se prilagođava navedenim, novim zahtjevima, te je tako početkom 2007. godine implementirano automatizirano pravilo koje onemogućava redovito postupanje po carinskim deklaracijama ukoliko visina položene garancije ne pokriva iznos svih nastalih dugova pri čemu se automatski onemogućava zaduživanje bankovnih garancija preko visine jamstvene svote u slučaju podnesenih bankovnih garancija kojima se carinski dug osigurava u postupku provoza, dok je 1. srpnja 2008. godine isti automatizam razvijen i u slučaju korištenja bankovne garancije koja se koristi kao instrument osiguranja plaćanja carinskog duga u postupcima u kojima se primjenjuje odgoda plaćanja duga (rok plaćanja duga od 30 dana).

    Upravo nastavno na navedene aktivnosti razvoja funkcionalnost informacijskog sustava Carinske uprave, dana 1. srpnja 2010. godine implementirati će se i aplikativno rješenje koje će automatski onemogućavati zaduživanje preko visine jamstvene svote bankovnih garancija koje se koriste kao instrument osiguranja plaćanja carinskog duga u „redovitom“ roku plaćanja od 10 dana.
 
    S time u vezi, opisana dogradnja informacijskog sustava Carinske uprave u dijelu aplikativnog sustava obrade carinske deklaracije i upravljanja garancijama samo je jedan od segmenata u kojima Carinska uprava, nastojeći preuzeti i implementirati brojne i iznimno složene IT sustave iz domene e-carine koji su danas operabilni u Europskoj uniji, poduzima konkretne korake u smjeru izgradnje cjelovitog informacijskog sustava koji u pojedinim dijelovima odvojeno, ali horizontalno međupovezano podržavaju cijeli niz vertikalnih poslovnih procesa iz ukupnosti domene carinskog prava.

    Kao ilustraciju navedenoga, napominjemo i da je Carinska uprava već poduzela značajne i vrlo opsežne aktivnosti na razvoju i izgradnji cijelog niza IT sustava iz EU koncepta e-carine (NCTS, TARIC, ECS, ICS, EOS, odnosno AEO, EORI i dr.), a što je nužno za ispunjavanja svih kriterija u procesu priprema za punopravno članstvo u Europskoj uniji, odnosno kriterija iz Poglavlja 29 pravne stečevine Europske unije – Carinska unija, Poglavlju 33 pravne stečevine Europske unije – Financijske i proračunske odredbe, kao i iz drugih poglavlja pravne stečevine Europske unije.

    Već počevši od polovice 2009. godine gospodarski subjekti koji sudjeluju u carinskom poslovanju upoznati su s navedenim aktivnostima te im je u svrhu upoznavanja sa novim funkcionalnostima sustava obrade carinske deklaracije i upravljanja garancijama kontinuirano, višekratno i ustrajno od strane nadležnih carinarnica ukazivano na okolnosti skore implementacije novog aplikativnog rješenja.

    U tom smislu, u proteklih godinu dana mjesno nadležne carinarnice su kontinuirano upoznavale gospodarske subjekte sa svoga područja o navedenim promjenama te su isti višekratno pozivani na konzultativne sastanke, pri čemu su gospodarskim subjektima, a poglavito onima koji u značajnijoj mjeri participiraju u carinskom poslovanju koristeći pri tome vlastite ili bankovne garancije trećih osoba, predočavane pojedinačne analize korištenja i stanja zaduženja korištenja bankovnih garancija te su isti upućivani na potrebu prilagodne svoga poslovanja novim funkcionalnostima informacijskog sustava Carinske uprave.

    Tako se pojedinim gospodarskim subjektima jasno ukazivalo na potrebu poduzimanja radnji koje bi imale za posljedicu povećanje jamstvene svote bankovnih garancija koje koriste u postupku carinjenja robe s obzirom da u okolnostima postojećeg opsega carinskog poslovanja trenutni iznos jamstvene svote nije dostatan za cjelovito osiguranje plaćanja carinskog duga.

    Jednako tako, gospodarskim subjektima je ukazivano i na institute carinskog prava, sukladno sadržaju pravne stečevine Europske unije, koji omogućavaju 50%-tno povećanja visine jamstvene svote bankovne garancije, što, međutim, podrazumijeva, pravodobno i uredno namirivanje obveza prema Carinskoj upravi i općenito poštivanje carinskih propisa, kao i općenito dobru financijsku sposobnost i uredno poslovanje.     

    Također, na inicijativu Carinske uprave održan je i radni sastanak sa predstavnicima Hrvatske gospodarske komore, Udruženja međunarodnih otpremnika i Hrvatske udruga banaka kako bi se prije početka primjene novog aplikativnog rješenja i na razini Središnjeg ureda Carinske uprave i svih uključenih i zainteresiranih subjekta u postupku carinjenja robe razmijenile relevantne informacije u vezi sa predmetnim, planiranim aktivnostima Carinske uprave.
 

Pisane vijesti