Primjena sigurnosnih mjera pri unosu robe u carinsko područje europske unije s 1. siječnja 2011.

PRIMJENA SIGURNOSNIH MJERA PRI UNOSU ROBE U CARINSKO PODRUČJE EUROPSKE UNIJE - UTJECAJ NA CARINSKO POSLOVANJE HRVATSKIH GOSPODARSKIH SUBJEKTA SA EUROPSKOM UNIJOM

 

UVODNE NAPOMENE

 

S danom 1. siječnja 2011. godine u Europskoj uniji započinje primjena obveze podnošenja ulazne skraćene deklaracije (engl. entry summary declaration) prije unošenja robe u carinsko područje Europske unije u okviru primjene sigurnosnih odredaba europskih carinskih propisa.

 

Navedeno znači da je za robu koja se unosi u carinsko područje Europske unije potrebno u propisanim rokovima, ovisno o vrsti prijevoza (i to obvezno prije unošenja robe u carinsko područje Europske unije) podnijeti ulaznu skraćenu deklaraciju.

 

U širem smislu, obveza podnošenja ulazne skraćene deklaracije predstavlja dio kompleksa sigurnosnih mjera i „novog“ pristupa u shvaćanju temeljne misije carinske službe i nove uloge u pogledu sigurnosti, što treba povezati sa, na globalnoj razini, općim strateški modeliranim konceptom jačanja spremnosti državnih tijela u suprotstavljanju svim oblicima međunarodnog i prekograničnog kriminaliteta.

 

Te se ciljeve u smislu europskih carinskih propisa predviđa ostvariti kroz primjenu tri osnovna instrumenta, i to:

 

         stvaranjem potrebnog okvira za provedbu učinkovite analize rizika uz uporabu sustava elektronske razmjene podataka između carinskih službi zemalja članica Europske unije te carinskih službi zemalja članica i Europske komisije,

 

         uspostavom obveze podnošenja ulazne i izlazne skraćene deklaracije što treba omogućiti pravovremeni i, za svrhu učinkovite provedbe analize rizika, potrebni rani primitak sigurnosno relevantnih podataka za svu robu koja ulazi u carinsko područje Zajednice (engl pre-arrival) ili ga napušta (engl. pre-departure), te

 

         uvođenjem primjene instituta ovlaštenog gospodarskog subjekta (engl. AEO - Authorised Economic Operator) koji pouzdanim gospodarskim subjektima treba omogućiti pogodnosti u obliku olakšica pri carinskim kontrolama vezanim za sigurnost, te općenito status koji omogućava korištenje pojednostavnjenja sukladno carinskim propisima. Na  navedeno se nadovezuje uspostava EORI sustava (engl. Economic Operators Registration And Identification System), odnosno sustava elektronske registracije i identifikacije svih gospodarskih subjekata koji u okviru svojega poslovanja obavljaju djelatnosti obuhvaćene carinskim propisima.

 

Obveza podnošenje ulazne skraćene deklaracije, dakle, samo je jedna od mjera iz obuhvata pojma sigurnosnih mjera europskih carinskih propisa, pri čemu je primjena sigurnosnih mjera u EU okvirima uspostavljena u sljedećim propisima:

 

         UREDBA (EZ-a) br. 648/2005 EUROPSKOGA PARLAMENTA I VIJEĆA od 13. travnja 2005. kojom se izmjenjuje i dopunjuje Uredba Vijeća (EEZ-a) br. 2913/92 o uspostavljanju Carinskog kodeksa Zajednice (engl. Regulation (EC) No 648/2005 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL) i

 

         UREDBA KOMISIJE (EZ-a) br. 1875/2006 od 18. prosinca 2006. kojom se izmjenjuje i dopunjuje Uredba (EEZ-a) br. 2454/93 kojom se utvrđuju odredbe za provedbu Uredbe Vijeća (EEZ-a) br. 2913/92 kojom se donosi Carinski kodeks Zajednice (engl.Commission Regulation (EC) No 1875/2006).

 

U navedenim propisima uspostavljene osnove sigurnosnih mjera sadržajno su višekratno mijenjane i dopunjavane u periodu od 2006. do 2010. godine donošenjem nekoliko EU Uredbi.

 

OBVEZA PODNOŠENJE ULAZNE SKRAĆENE DEKLARACIJE

 

Obveza podnošenja ulazne skraćene deklaracije odnosi se na robu koja se unosi u carinsko područje Europske unije. Ulazna skraćena deklaracija se obvezno podnosi elektroničkom razmjenom podataka i obuhvaća podatke neophodne za analizu rizika i pravilnu provedbu carinskog nadzora prvenstveno za sigurnosno relevantne svrhe.

 

Svrha primjene navedenoga instituta je da se carinskoj službi omogući da u primjerom roku, odnosno na vrijeme izvrši sigurnosno relevantne provjere na temelju podataka iz podnesene ulazne skraćene deklaracije temeljem provedene analize rizika uz istovremeno osiguranje nesmetanog odvijanja prekograničnog robnog prometa te brze i učinkovite provedbe carinskih formalnosti.  

 

Tko ima obvezu podnošenja?

 

Ulaznu skraćenu deklaraciju podnosi osoba koja unosi robu u carinsko područje Europske unije ili osoba koja preuzima odgovornost za prijevoz robe u carinsko područje Europske unije.

 

Ta je osoba, načelno, prijevoznik, odnosno osoba koja upravlja aktivnim prijevoznim sredstvom na kojem ili u kojem se roba unosi u carinsko područje Europske unije. 

 

Ulaznu sigurnosnu skraćenu deklaraciju može podnijeti i zastupnik navedene osobe, odnosno opunomoćenici u provedbi carinskih procedura (ovlašteni otpremnici, odnosno otpremničke tvrtke/društva), koji zastupaju prijevoznike pošiljaka robe za koje postoji obveza podnošenja ulazne skraćene deklaracije.

 

Kome se i u kojim rokovima podnosi ulazna skraćena deklaracija?

 

Ulazna skraćena deklaracija se podnosi prvoj ulaznoj carinskoj ispostavi u carinskom području Europske unije i to obvezno prije unošenja robe u carinsko područje Europske unije, odnosno u sljedećim rokovima ovisno o vrsti prijevoza:

 

VRSTA PRIJEVOZA

ROK ZA PODNOŠENJE ULAZNE SKRAĆENE DEKLARACIJE

1.

Pomorski promet kontejnerima (osim prometa pod 3. i 4.)

najmanje 24 sata prije utovara u otpremnoj luci

2.

Pomorski promet za teret u rasutom stanju/generalni teret (osim prometa pod 3. i 4.)

4 sata prije dolaska u prvu luku u carinskom području EU

3.

Pomorski promet između Grenlanda, Farskih otoka, Ceute, Melile, Norveške, Islanda ili luka na Baltičkome moru, Sjevernom moru, Crnome moru ili Mediteranu, svih luka u Maroku i carinskog područja Zajednice, s izuzetkom francuskih prekomorskih departmana, Azora, Madeire i Kanarskih otoka

2 sata prije dolaska u prvu luku u carinskom području EU

4.

Pomorski promet između teritorija izvan carinskoga područja EU i francuskih prekomorskih departmana, Azora, Madeire i Kanarskih otoka, kada je trajanje putovanja manje od 24 sata

najmanje 2 sata prije dolaska u prvu luku u carinskom području EU

5.

Kratki letovi (let koji traje manje od 4 sata od posljednje odlazne zračne luke u trećoj zemlji do dolaska u prvu zračnu luku u EU)

najranije do trenutka stvarnog polijetanja zrakoplova

6.

Dugi letovi (let koji traje dulje od 4 sata od posljednje odlazne zračne luke u trećoj zemlji do dolaska u prvu zračnu luku u EU)

najmanje 4 sata prije dolaska u prvu zračnu luku u carinskome području EU

7.

Željeznički promet i promet unutrašnjim vodenim putovima

najmanje 2 sata prije dolaska na ulaznu carinarnicu u carinskom području EU

8.

Cestovni promet

1 sat prije dolaska na ulaznu carinarnicu u carinskom području EU

 

Oblik u kojem se podnosi ulazna skraćena deklaracija

 

Ulazna skraćena deklaracija se, unutar propisanih rokova, može podnijeti u obliku:

 

         posebne (samostalne) ulazne skraćene deklaracije koja se podnosi elektroničkom razmjenom podataka,

 

         uvozne carinske deklaracije koja obuhvaća sigurnosne podatke (engl. safety and security data),.

 

         provozne NCTS deklaracije koja obuhvaća sigurnosne podatke (engl. safety and security data),

 

Iz navedenog proizlazi da obveza podnošenja posebne ulazne skraćene deklaracije ne postoji ako se za robu koja se unosi u carinsko područje Europske unije u propisanim rokovima za podnošenje ulazne skraćene deklaracije podnese „redovita“ carinska deklaracija za postupak provoza sa obveznim propisanim podacima za ulaznu skraćenu deklaraciju (takozvani sigurnosni set podataka).  

 

Tako, primjerice, ako se prije unošenja robe u carinsko područje Europske unije (u rokovima propisanim za podnošenje ulazne skraćene deklaracije) podnese provozna deklaracija (NCTS deklaracija, to jeste provozna deklaracija podnesena elektroničkom razmjenom podataka) sa sadržajem sigurnosnih podataka (propisanih kao obvezatni sadržaj ulazne skraćene deklaracije) tada ne postoji obveza podnošenja posebne ulazne skraćene deklaracije.  

 

 

UTJECAJ OBVEZE PODNOŠENJA ULAZNE SKRAĆENE DEKLARACIJE NA CARINSKO POSLOVANJE HRVATSKIH GOSPODARSKIH SUBJEKTA SA EUROPSKOM UNIJOM

 

Iz svega navedenog je razvidno da će hrvatski gospodarski subjekti koji u okviru svojega poslovanja obavljaju djelatnosti obuhvaćene carinskim propisima Europske unije, a prvom redu prijevoznici, podlijegati primjeni novog instituta europskog carinskog prava iz kompleksa takozvanih sigurnosnih mjera.

 

S time u vezi, dakle, a u svrhu pravovremene i potpune pripreme svakih potrebnih podataka i isprava za svaku pošiljku robe koja se upućuje u carinsko područje Europske unije i s time u vezi osiguranja nesmetane i brze provedbe ulaznih carinskih formalnosti i procedura, skrećemo pažnju da je potrebno voditi računa o potrebi da se za svaku pojedinačnu pošiljku (prijevoznu operaciju) na vrijeme (odnosno unaprijed) osigura dostava podataka potrebnih za podnošenje ulazne skraćene deklaracije, odnosno provozne deklaracije (NCTS deklaracije) osobama u Europskoj uniji koje, kao opunomoćenici u provedbi carinskih procedura (ovlašteni otpremnici, odnosno otpremničke tvrtke/društva), zastupaju prijevoznike takvih pošiljaka robe.

 

U tom se smislu, jednako tako, hrvatskim gospodarskim subjektima preporuča da, prvenstveno u kontaktu i koordinaciji sa svim uključenim subjektima u proces vanjskotrgovinskog poslovanja i provedbu operacija otpreme i prijevoza robe (izvoznik, prijevoznik, hrvatski otpremnik, otpremnik sa carinskog područje Europske unije i drugi), pravovremeno osiguraju sve potrebne poslovne, administrativne, logističke, operativne i druge pretpostavke za primjenu predmetnih instituta europskog carinskog prava.    

 

Napominje se, također, i da će hrvatski prijevoznici podlijegati obvezi pribavljanja EORI broja (engl. Economic Operators Registration and Identification number) ako ulaznu skraćenu deklaraciju podnose u svoje ime i za svoj račun, pri čemu navedena obveza ne postoji ako se ulazna skraćena deklaracije podnosi od strane opunomoćenika u provedbi carinskih procedura (ovlašteni otpremnici, odnosno otpremničke tvrtke/društva) koji, kao osoba koje imaju poslovni nastan na carinskome području Europske unije, zastupaju prijevoznike.

 

S obzirom da se predmetna tematika odnosi na primjenu instituta carinskih propisa Europske unije, za detaljnije relevantne informacije potrebno je obratiti se carinskim službama zemalja članica Europske unije, odnosno prvenstveno carinskim službama onih zemalja članica Europske unije gdje se roba namjerava unijeti u carinsko područje Europske unije obzirom da se  ulazna skraćena deklaracija podnosi prvoj ulaznoj carinskoj ispostavi u carinskom području Europske unije (prva carinska uspostava na ulazu u carinsko područje Europske unije kojoj mora biti podnesena roba koja se unosi).

 

Više informacija o primjeni sigurnosnih mjera za robu koje se unosi u ili iznosi iz carinskog područja Europske unije, uključujući i korisne informacije o obvezi podnošenja ulazne skraćene deklaracije, dostupno je na posebnom linku u sklopu web stranica DG TAXUD-a koji je posvećen je isključivo primjeni sigurnosnih mjera: http://ec.europa.eu/ecip/security_amendment/index_en.htm .

 

Svi relevantni propisi su dostupni na web stranicama EUR-LEX-a: http://eur-lex.europa.eu/en/index.htm kao i na web stranicama Opće uprave za porezna pitanja i carinsku uniju Europske komisije (Directorate-General for Taxation and the Customs Union), odnosno DG TAXUD-a: http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm

Pisane vijesti