Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama (NN 100/15)

Donesen je  Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama koji je objavljen u Narodnim novinama, broj 100/2015 koji stupa na snagu 26. rujna 2015.

Donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama. Objavljen je u Narodnim novinama, broj 100/2015. Stupa na snagu 26. rujna 2015.

NAJVAŽNIJE NOVINE IZ ZAKONA

 

Uvođenje sniženih visina (stopa) trošarine za nezavisne male pivovare

Uvođenje instituta nezavisne male pivovare bazira se na uvođenju 4 porezna razreda, odnosno trošarina na pivo koje proizvode male nezavisne pivovare i koje se pušta u potrošnju na teritoriju Republike Hrvatske plaćati će se za 1% volumnog udjela stvarnog alkohola sadržanoga u jednom hektolitru gotovog proizvoda, i to: 

Za godišnju proizvodnju piva u hektolitrima

iznos trošarine u kn

≤ 5.000

20,00

5.001 - 25.000

22,00

25.001 - 75.000

24,00

75.001 - 125.000

26,00

Trošarinski obveznik proizvođač piva u Republici Hrvatskoj ima pravo na primjenu snižene visine trošarine na pivo propisane člankom 66.b ovoga Zakona samo ako ishodi odobrenje carinskog ureda nadležnog prema sjedištu, odnosno prebivalištu za poslovanje u statusu male nezavisne pivovare.

Uvođenje instituta direktne isporuke

Institut direktne isporuke omogućuje da ovlašteni držatelj trošarinskog skladišta ili registrirani primatelj, temeljem posebnog odobrenja nadležnog carinskog ureda, mogu odrediti mjesto primitka trošarinskih proizvoda u Republici Hrvatskoj koje je različito od mjesta primitka navedeno u njihovim statusnim odobrenjima.

Mjesto direktne isporuke definira se kao mjesto različito od lokacije trošarinskog skladišta te mjesta primitka trošarinskih proizvoda određenog odobrenjem za registriranog primatelja.

Institut direktne isporuke podrazumijeva da pošiljatelj iz druge države članice Europske unije može u sustavu odgode plaćanja trošarine trošarinske proizvode po nalogu primatelja u Republici Hrvatskoj (ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta ili registriranog primatelja) direktno otpremiti na mjesto u Republici Hrvatskoj koje nije trošarinsko skladište, niti odobreno mjesto primitka registriranog primatelja.

Takva kretanja su moguća i u Republici Hrvatskoj između dva ovlaštena držatelja trošarinskog skladišta, odnosno moguća su kretanja od trošarinskog skladišta prema mjestu direktne isporuke drugog ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta.

Postupanje s trošarinskim proizvodima na tržnicama i mjestima prigodne prodaje 

Vezano uz postupanje s trošarinskim proizvodima na tržnicama i mjestima prigodne prodaje ovim novelama nastojalo se olakšati tretman osoba koje zakonito plasiraju proizvode na tržište uz ukupno smanjivanje administrativnog opterećenja za osobe koje zakonito posluju.

Stoga se trošarinskim obveznicima dozvoljava prodaja trošarinskih proizvoda na tržnicama, mjestima prigodne trgovine (sajmovi, izložbe, priredbe, manifestacije i slično) te na drugim mjestima samo ako su ispunjeni uvjeti propisani posebnim propisima u odnosu na obavljanje djelatnosti trgovine, izdavanje računa, kao i uvjeti propisani posebnim propisima koji se na bilo koji način odnose na trošarinske proizvode. Također je ukinuta obveza pribavljanja pisane suglasnost nadležnog carinskog ureda za prodaju alkohola i alkoholnih pića na mjestima gdje se može prigodno trgovati, a radi smanjenja nepotrebnog administriranja i carinske službe i gospodarskih subjekata.

Novosti u području nadzora u slučaju zlouporabe označenih plinskih ulja (plavi dizel i lož ulje) 

Novim zakonskim odredbama predviđa se u slučaju utvrđenja zlouporabe označenih plinskih ulja vršiti prekršajno kažnjavanje, osobi koja je nezakonito postupala trošarina će se obračunati na količinu energenta koja odgovara obujmu spremnika pogonskog goriva te će se, jednako tako, toj osobi naložiti da u roku od pet dana od dana kada je proveden nadzor ili u duljem roku koji odredi službena osoba ovisno o okolnostima slučaja izvrši istakanje energenta koji je predmet nezakonitog postupanja i čišćenje spremnika pogonskog goriva, uz obvezu da o tome dostavi pisani dokaz nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Carinske uprave (uz snošenje troškova istakanja energenata i čišćenja spremnika).

Također je u svakom slučaju propisano i da će Carinska uprava rješenjem oduzeti motorno vozilo u kojem je ugrađen ili korišten poseban spremnik ili je postojeći preinačen u cilju zlouporabe energenata ili izbjegavanja nadzora nad namjenskom uporabom energenata.

Opće odredbe o nadzoru

Uvodi se i razrađuje institut zlouporabe prava u cilju sprječavanja i suzbijanja pojavnosti poreznih prijevara koje u pravilu imaju obilježja organiziranog međunarodnog kriminala na visoko sofisticiranoj razini.

Također se posebno uređuju i neki odnosi u prometu trošarinskih proizvoda obzirom da je promet trošarinskih proizvoda predmet regulacije trošarinskih propisa, a ujedno se u prometu događaju i najčešće zlouporabe (npr. promet markicama neoznačenih duhanskih prerađevina i alkoholnih pića).

Nadalje, radi ostvarenja načela razmjernosti, razdvajaju se, odnosno posebno i blaže uređuju situacije u kojima se nadzorno postupanje odnosi na redovite trošarinske obveznike, odnosno gospodarske subjekte koji ne postupaju prijevarno u odnosu na situacije u kojima se postupa prema osobama koje posluju potpuno izvan okvira zakonskog uređenja i tako grubo krše pravila pravnog poretka.

Osim toga, propisuje se da, ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, Carinska uprava može, umjesto donošenja rješenja kojim se trošarinskom obvezniku privremeno zabranjuje daljnje obavljanje djelatnosti, narediti otklanjanje nadzorom utvrđenih nedostataka i odrediti primjereni rok u kojem te nedostatke treba otkloniti (rješenjem u pisanom ili usmenom obliku).

Mjere osiguranja naplate trošarinskog duga

Zakonom je propisana mogućnost u slučaju ako postoji opasnost da će osoba koja je postupala protivno odredbama Zakona raspolaganjem imovinom, dogovorom s trećim osobama ili na drugi način spriječiti ili znatno otežati izvršenje obveze plaćanja trošarine, odnosno ako iz drugih okolnosti proizlazi da bi izvršenje obveze plaćanja trošarine moglo biti neizvjesno, radi osiguranja naplate trošarine privremenog oduzimanja svih predmeta i sredstava koji su namijenjeni ili uporabljeni za nezakonito postupanje te predmeta koji su nastali kao posljedica nezakonitog postupanja.

Tim predmetima i sredstvima osobito se smatraju trošarinski proizvodi, uređaji i druga oprema za proizvodnju, preradu i skladištenje trošarinskih proizvoda, prometna  sredstva i slično, a prometnim sredstvom smatra se svako sredstvo koje služi prijevozu ljudi i/ili robe.

Mjere nadzora nad ubranim duhanom

Zakonom su propisane odredbe kojima se utvrđuju određene obveze postupanja gospodarstvenika i provođenje posebnih mjera nadzora nad ubranim duhanom (podrazumijeva se postupanje s ubranim listovima duhana koji nisu duhanska prerađevina u smislu Zakona o trošarinama pa se stoga naziva duhanskom sirovinom). 

Navedene mjere, uz ostalo, podrazumijevaju obvezu upisa u registar trošarinskih obveznika te ishođenje posebnog odobrenja nadležnog carinskog ureda za poslovanje s duhanskom sirovinom.

Ove mjere neće imati ograničavajući učinak na zakonitu trgovinu, niti se odnose na proizvođače duhana, obrađivače duhana odnosno proizvođače duhanskih proizvoda koji zakonito postupaju sukladno posebnim propisima (Zakon o duhanu).

Posebnosti nadzora nad energentima radi sprječavanja kriminalnih aktivnosti s uljima za podmazivanje (lubrikantima) te proizvodima iz tarifne oznake 3826 00 90

 

Jednaki režim kao za energente iz tarifnih oznaka KN 2710 19 91 i 2710 19  propisuje se i za proizvode iz tarifne oznake KN 3826 00 90 (kada im namjena nije pogon ili grijanje) obzirom da se u odnosu na te proizvode događaju suštinski potpuno identične trošarinske prijevare kao i u odnosu na ulja za podmazivanje (lubrikante).



Pisane vijesti | Obavijesti | Trošarinska postupanja