Reakcija na članak portala Index o aktivnostima Carinske uprave pri provođenju nadzora taksi prijevoza

Slika /slike/Vijesti/2015g/3562/shutterstock_193508120.jpg

Dana 11. prosinca 2015. godine Carinska uprava na širem području Grada Zagreba provodila je aktivnosti usmjerene na otkrivanje i suzbijanje obavljanja neregistrirane djelatnosti prijevoza osoba te tom prilikom otkrila četiri nepravilnosti obavljanja neregistrirane djelatnosti. 

Nastavno na članak objavljen 13. prosinca 2015. na portalu Index dajemo sljedeći odgovor:

Sukladno odredbama Zakona o carinskoj službi („Narodne novine“ broj 68/13 i 30/14) propisan je djelokrug rada i poslovi carinske službe. Tako je člankom 4. predmetnog Zakona između ostaloga propisano da su poslovi carinske službe osobito i:

  • otkrivanje, sprječavanje i suzbijanje prekršaja i kaznenih djela te nadzor nad provedbom propisa o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti te otkrivanje i sprječavanje svih oblika nedozvoljene i protuzakonite trgovine.

Obavljajući zakonom propisane poslove ovlašteni carinski službenici na cjelokupnom području Republike Hrvatske imaju ovlasti:

  • prikupljanja, procjene, evidentiranja, obrade i korištenja podataka i obavijesti, pregleda dokumentacije te provjere vjerodostojnosti i istinitosti isprava, provjere istovjetnosti osoba, provjere statusa i svojstva robe, pozivanja, davanja upozorenja i naredbi, privremenog ograničavanja slobode kretanja; pregleda osoba, pregleda robe, praćenja, zaustavljanja, pregleda i pretrage prometnih sredstava, ulaska, pregleda i pretrage poslovnih prostorija, prostora i objekata, privremenog oduzimanja robe i isprava te uporabe sredstava prisile.

U smislu  Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti („Narodne novine“ broj 61/11) obavljanjem neregistrirane djelatnosti smatra se:

  • kada pravna osoba obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar ili drugi odgovarajući registar,
  • kada pravna osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti,
  • kada fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili prijavila poreznim tijelima,
  • kad fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti,
  • kad pravna ili fizička osoba obavlja djelatnost unatoč zabrani obavljanja djelatnosti.

Isto tako pravna ili fizička osoba koja omogući obavljanje neregistrirane djelatnosti, jednoj ili većem broju osoba, sudionik je u obavljanju neregistrirane djelatnosti.

Od 2014. godine od kada je Carinska uprava preuzela poslove nadzora nad obavljanjem neregistrirane djelatnosti, provode se na cjelokupnom području Republike Hrvatske redovite i ciljane mjere nadzora svih oblika nezakonitih postupanja, a koje svojim obilježjem ukazuju na počinjenje prekršaja sukladno odredbama Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti.

Tako je primjerice tijekom 2014. godine obavljeno više od 4.000 nadzora neregistrirane djelatnosti, a ukupni iznos obračunatih kazni pri provedbi ovih nadzora bio je veći od 30 milijuna kuna.

U 2015. godini od 01. siječnja 2015. do 01. prosinca 2015. godine obavljeno je 4 470 nadzora, utvrđeno 962 nepravilnosti, naplaćeno 2.242.395.00 kn kazni te je provedeno 106 upravnih mjera pečaćenja.

Između ostalih pojavnih oblika obavljanja neregistrirane djelatnosti, javlja se i obavljanje djelatnosti prijevoza putnika koji nemaju propisane akte za obavljanje takve djelatnosti odnosno koji ne ispunjavaju uvjete i koji nisu registrirani za obavljanje takve djelatnosti.

Tako je Carinska uprava bilo samostalnim mjerama nadzora ili provođenjem zajedničkih aktivnosti s drugim tijelima državne uprave (Inspekcijom cestovnog prometa, Ministarstvom unutarnjih poslova i Poreznom upravom) u 2015. godini provela više ciljanih operativnih akcija nadzora obavljanja djelatnosti prijevoza osoba i to na području grada Zagreba, Zadra, Splita, Novalje otoka Paga te u 25 akcija izdala 85 prekršajnih naloga i 2 optužna prijedloga te izrekla ukupno 560.400,00 kn novčanih kazni.

U Republici Hrvatskoj prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu reguliran je Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu („Narodne novine“, broj 82/13) gdje je člankom 4. propisano: »autotaksi prijevoz« je djelatnost prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom ako se putnik ili skupina putnika uzima na jednom mjestu, a prijevoz obavlja temeljem jedne narudžbe i uz jedno plaćanje naknade za obavljeni prijevoz.

Osim ovog vida prijevoza sukladno navedenom Zakonu imamo i sljedeće vidove prijevoza: prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se kao javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz, shuttle prijevoz, povremeni prijevoz, autotaksi prijevoz i kao posebni oblik prijevoza.  

Javni linijski prijevoz putnika može se obavljati kao putnički, ekspresni ili direktni linijski prijevoz na međužupanijskim i županijskim linijama te kao lokalni linijski prijevoz putnika. Javni linijski prijevoz putnika može se obavljati samo autobusima.

Posebni linijski prijevoz putnika obavlja se u pravilu autobusima, a iznimno se može obavljati i osobnim vozilom (8+1), odnosno specijalnim vozilima, na osnovi sklopljenog pisanog ugovora između naručitelja prijevoza i prijevoznika. Popis putnika obvezatni je sastavni dio ugovora. Tijekom obavljanja posebnoga linijskog prijevoza u vozilu se mora nalaziti ugovor i popis putnika. Zabranjen je prijevoz putnika koji nisu upisani u popis putnika u posebnom linijskom prijevozu.

Prijevoz putnika između zračne luke i središta grada, odnosno hotela može obavljati prijevoznik koji ima licenciju za unutarnji prijevoz putnika ili licenciju Zajednice za prijevoz putnika. Prijevoz se može obavljati autobusima i osobnim vozilima (7+1), odnosno (8+1).

Povremeni prijevoz putnika u cestovnom prometu obavlja se autobusom i osobnim vozilom (7+1 i 8+1). Povremeni prijevoz putnika ne smije sadržavati ponovljene elemente linijskog ni posebnoga linijskog prijevoza, kao što su relacija, vrijeme odlaska i dolaska, te mjesta ulaza i izlaza putnika. Prijevozi su namijenjeni potrebama za jednokratnim prijevozima i nemaju funkciju prijevoza dnevne migracije. Pri obavljanju povremenog prijevoza putnika prijevoznik u vozilu mora imati ugovor o prijevozu sklopljen prije početka obavljanja prijevoza.

Autotaksi prijevoz obavlja se na temelju ovoga Zakona i propisa koji u skladu s ovim Zakonom donosi nadležno tijelo jedne ili više jedinica lokalne samouprave, odnosno Grada Zagreba. Autotaksi prijevoz obavlja se na temelju dozvole, ako je to utvrđeno propisom iz stavka 1. ovoga članka. Dozvolu iz stavka 2. ovoga članka izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave, odnosno Grada Zagreba, pravnoj ili fizičkoj osobi koja ispunjava sljedeće uvjete:

  • ima važeću licenciju za obavljanje autotaksi prijevoza,

  • ima položen ispit, odnosno zaposlenog vozača s položenim ispitom iz članka 59. ovoga Zakona.

Za sve ove vrste prijevoza vozač i vozilo moraju biti naravno licencirani i osposobljeni za obavljanje određene vrste prijevoza.

Način na koji će pojedinac ili više njih naručiti prijevoz kod za to registriranih pravnih ili fizičkih osoba (putem aplikacije, putem call centra, sms-om, mailom, zviždukom i podizanjem ruke na cesti, itd) nije predmet postupanja i nadzora Carinske uprave.

Tako i u konkretnom događaju za koji ste dostavili upit, skrećemo pažnju da predmet postupanja nije bio nadzor korištenja načina narudžbe prijevoza osoba, već nadzor da li osobe koje obavljaju prijevoz osoba imaju za to propisane uvjete i jesu li sukladno pravnoj regulativi u Republici Hrvatskoj za to i registrirane.

S tim u vezi, a temeljem više uzastopnih anonimnih dojava dana 11. prosinca 2015. godine obavljene su mjere nadzora nad vozilima koji obavljaju prijevoz osoba, te je zaustavljeno i pregledano više 50 vozila na različitim lokacijama šireg područja Grada Zagreba. Od ukupnog broja zaustavljenih vozila za četiri vozila, odnosno fizičke osobe koji su obavljale prijevoz putnika osobnim vozilom - taksi prijevoz utvrđeno je da iste ne udovoljavaju niti jednom kriteriju za obavljanje taksi prijevoza sukladno Zakonu o cestovnom prijevozu. Navedeno podrazumijeva da isti obavljaju djelatnost za koju nisu registrirani, te kao takvi sukladno Zakonu o zabrani i sprečavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (kad fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili prijavila poreznim tijelima, kad fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti) obavljaju neregistriranu djelatnost što je kažnjivo sukladno prekršajnim odredbama propisanim člankom 10. Zakona o zabrani i sprječavanju neregistrirane djelatnosti.

Temeljem članka 10. stavak 9. Zakona o zabrani i sprečavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti ovlašteni carinski službenik kao zaštitnu mjeru može izreći i mjeru oduzimanja predmeta koji su bili namijenjeni za počinjenje prekršaja, u ovom slučaju vozila.

S tim u vezi, u slučaju kada okolnosti počinjenja prekršaja na to ukazuju, ovlašteni carinski službenici mogu oduzeti i vozila kojim je prekršaj počinjen, a radi osiguranja uvjeta za detaljan pregled i pretragu takvih vozila te za potrebe čuvanja i skladištenja tako oduzetih vozila Carinska uprava koristi službene prostorije koje se nalaze na GP Bregana.

Zbog postojanja osnovane sumnje u počinjenje prekršaja iz Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti navedenim osobama izdani su prekršajni nalozi.

Nastavno na gore navedeno, naglašavamo kako su u Republici Hrvatskoj nadležna tijela državne uprave u čijem djelokrugu rada su i izrada i donošenje propisa zadužena i za tumačenje određenih propisa te davanje pojašnjenja u odnosu na nejasnoće koje proizlaze iz njih.

Stoga i ovim putem upućujemo sve pravne i fizičke osobe koje imaju namjeru obavljati određenu djelatnost da se prije poduzimanja nekih poslovnih aktivnosti informiraju o svim uvjetima i kriterijima koje moraju udovoljiti, a da bi obavljali određenu djelatnost sukladno važećem zakonodavstvu u Republici Hrvatskoj.

Stoga, i pravne i fizičke osobe koje želeći poslovati korištenjem aplikacije za prijevoz osoba „UBER“, a žele obavljati prijevoz za svoj račun molimo da kod nadležnih tijela ishode mišljenje pod kojim uvjetima je isto moguće u RH obavljati, kako se ne bi dovele u situaciju da neznanjem obavljaju neregistriranu djelatnost.

Isto tako, a nastavno na Vaš objavljeni članak od 13. prosinca 2015. na portalu Index, autora Gorana Vojkovića „Seronje iz radio-taksija Zagreb“ kojim implicirate nezakonito postupanje službenika Carinske uprave interpretirajući „kako bi nešto trebalo biti“, a pri tome ne pitajući i Carinsku upravu za pojašnjenje konkretnih mjera nadzora, nanosite štetu ugledu Carinske uprave, pa sukladno odredbama članka 40. i 41. Zakona o medijima („Narodne novine“ broj 59/04, 84/11 i 81/13), a u cilju točnog i cjelovitog informiranja javnosti, pozivamo vas da objavite naš odgovor u cijelosti.

S time u vezi pogrešne interpretacije normi i pravila postupanja kojima se način rada Carinske uprave nastoji prikazati kao arbitrarno, nezakonito i ograničavajuće za poduzetničke slobode što nema osnova ni uporišta u nijednom propisu koji je na snazi u Republici Hrvatskoj, a koji se primjenjuje u okviru postupka nadzora koje provodi Carinska uprava.

Obzirom na navedeno i znatnu kompleksnost materije, a radi objektivnog informiranja javnosti i izbjegavanja jednostranog interpretiranja predmetne tematike, ovim putem pozivamo sve predstavnike zainteresiranih medija, da se neposredno obrate nadležnim tijelima državne uprave u Republici Hrvatskoj, radi davanja pojašnjenja i očitovanja te jasnog interpretiranja predmetnih postupanja kod primjene pojedinih propisa, kako zainteresiranu javnost koju izvještavaju ne bi upućivali na zaključke protivne zakonu, a samim time podržavali obavljanje nezakonitih djelatnosti.

Kako smo uvjereni da je profesionalno pravilo i načelo dobrog novinarstva istraživački obraditi pojedinu temu sa svih aspekata te uzeti u obzir višestrano, cjelovito i mjerodavno očitovanje na postavljene teze, ovim gore navedenim tekstom nadamo se da smo ne samo dali odgovor na upit već i izrazili svoju reakciju  već objavljene članke, koji su nažalost posljedično već nanijeli štetu Carinskoj upravi.

Naša je zakonska obveza i dužnost provoditi mjere nadzora nad svakim oblikom nezakonitog obavljanja djelatnosti pa tako i prijevoza osoba, što će svakako i ubuduće biti predmet naših postupanja.

Zagreb, 14. prosinca 2015.

 
Ministarstvo financija Carinska uprava


Pisane vijesti