Novi Carinski zakonik Unije

Dana  09. 10. 2013.  donesena je Uredba (EU) br. 952/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o Carinskom zakoniku Unije odnosno Carinski zakonik Unije – CZU (Službeni list Europske unije broj L 269 od 10. 10. 2013). Kako CZU donosi niz novosti važnih za  gospodarstvenike koji sudjeluju u robnoj razmjeni sa zemljama koje nisu članice EU  i za za carinske službenike nastavno se daje kratak  prikaz najznačajnijih novosti u CZU te podaci o početku njegove primjene.

Primjena Carinskog zakonika Unije

CZU stupio je na snagu dvadesetog dana od dana objave  u Službenom listu Europske unije čime je izvan snage stavljena Uredba (EZ) br. 450/2008 (Modernizirani carinski zakonik).  Uredba (EEZ) br. 3925/91, Uredba (EEZ) br. 2913/92 i Uredba (EZ) br. 1207/2001 stavit će se izvan snage od 01. svibnja 2016.

Čl. 288. st. 1. navedeni su članci koji se primjenjuju  od 30. 10. 2013 i čiji je  primarni cilj omogućiti pripremu i donošenje akata potrebnih za provedbu CZU. Stavkom 2. istog članka propisuje da se članci koji nisu navedeni u st. 1. ovog članka primjenjuju od 01. 05. 2016. pa se može reći da se  CZU počinje primjenjivati 01.05.2016.

S ciljem stvaranja  uvjeta za primjenu CZU, EK je dužna  donijeti neophodne akte a to su: delegirani akti, provedbeni akti i Program rada.

U skladu s odredbama pojedinih članaka CZU, s ciljem dopune određenih elemenata CZU koji nisu ključni, EK će donijeti delegirane akte.

Nadalje EK je dužna donijeti provedbene akte (tj. provedbenu uredbu) kojima će biti osigurani uvjeti za jedinstvenu provedbu CZU odnosno potanko uređena postupovna pravila za primjenu postupaka i instituta, pravila za razmjenu i pohranu informacija i održavanje  elektroničkih sustava, pravila za donošenja programa rada s ciljem potpore razvoju elektroničkih sustava i pravila za utvrđivanje prijelaznih razdoblja; itd... Osim toga, provedbeni akti će sadržavati prijelazne odredbe kojima se određuje periode valjanosti odluka carinskih tijela donesenih u skladu sa sada važećim Carinskim zakonikom  Zajednice (npr. odluke kojima su odobreni statusi ovlaštenog primatelja, pošiljatelja i izvoznika, korištenje pojednostavnjenih deklaracija, uporaba zajedničkog jamstva i  oslobođenja od polaganja jamstva, kojima su odobrena carinska skladišta, statusi AEO, uporaba postupaka  s gospodarskim učinkom, itd...). Iako konačne odluke o ovome još nisu donesene očekuje se da će odluke koje imaju rok važenja biti važeće do isteka tog roka ali ne duže od 31.12.18. a odluke koje nemaju rok valjanosti do njihove ponovne procjene ali ne duže od 31.12.18.

Delegirani i provedbeni akti trebali bi biti doneseni do kraja lipnja 2015. a trenutno je pripremljena i dostupna 3 verzija nacrta tih akata (samo na engleskom jeziku) a stručnjaci EK i država članica još uvijek diskutiraju i dogovaraju neke detalje iz tih akata.

U okviru aktivnosti propisanih CZU, EK je Provedbenom odlukom Komisije 2014/255/EU od 29.04.2014. (Službeni list EU broj L 134 od 07.05.2014.) donijela Program rada. Program rada sadržava popis elektroničkih sustava potrebnih za primjenu odredaba CZU za koje je potrebno predvidjeti prijelazno razdoblje od datuma primjene CZU i najkasnije do 31. 12. 2020.  Svaki projekt detaljno je opisan kroz sadržaj pripadajućeg elektroničkog sustava, utvrđena pravno utemeljenje  sustava,  krajnji rokovi dovršetka tehničkih specifikacija (koje će biti ažurirane i stavljene na raspolaganje državama članicama nakon ispitivanja) i predviđeni datum početka primjene elektroničkog sustava, koji odgovara datumu završetka prijelaznog razdoblja.

Najvažnije novosti u CZU

Najvažnijim novostima koje donosi CZU smatraju se:

-       obveza razmjene svih informacija  (poput deklaracija, zahtjeva, odluka o primjeni carinskih propisa, dokaza o carinskom statusu robe,…) između carinskih tijela, između gospodarskih subjekata i carinskih tijela te pohrana takvih informacija kako se zahtijeva carinskim zakonodavstvom  uporabom tehnike elektroničke obrade,

-       liberalnije odredbe koje carinskim zastupnicima omogućavaju obavljanje poslova carinskog zastupanja u svim državama EU,

-       novosti pri utvrđivanju carinske vrijednosti osobito one vezane za tantijeme i licencijske troškove,

-       mogućnost podnošenja i provjere carinske deklaracije prije podnošenja robe,

-       mogućnost razdvajanja mjesta gdje je deklaracija podnesena od mjesta gdje je roba fizički podnesena (centralizirano carinjenje),

-       mogućnost ovlastiti osobu za podnošenje carinske deklaracije  u obliku unosa u evidencije deklaranta, ako su podaci te deklaracije na raspolaganju carinskim tijelima (u elektroničkom sustavu deklaranta) u vrijeme podnošenja carinske deklaracije u obliku unosa u evidencije deklaranta,

-       mogućnost ovlastiti gospodarskog subjekta za obavljanje određenih carinskih formalnosti koje obavljaju carinska tijela (samoprocjena),

-       prestanak postojanja pojma „postupci s gospodarskim učinkom“ te uvođenje pojma „posebni postupci“ pri čemu posebne postupke čine 4 grupe postupaka a svaka grupa se sastoji od 2 postupka:

  • provoz - koji se sastoji od vanjskog i unutarnjeg provoza
  • posebna uporaba - koja se sastoji od privremenog uvoza i uporabe u posebne svrhe,
  • prerada -  koja se sastoji od unutarnje proizvodnje i vanjske proizvodnje,

-       prestanak postojanja postupka prerade pod carinskim nadzorom, postupka unutarnje proizvodnja u sustavu povrata,  carinskog skladišta tipa D i slobodnih  zona tipa II, prestanak postojanja pojednostavnjenja postupka provoza utemeljenih na papirnim ispravama),

-        mogućnost korištenja instituta ispitivanja pojednostavljenja u primjeni carinskog zakonodavstva (što također predstavlja novost)

-       mogućnost podnošenja obavijesti o ponovnom izvozu kada se roba koja nije roba Unije iz slobodne zone ili privremenog smještaja iznosi iz carinskog područja Unije.

Međutim, suština i obujam  tih novosti bit će vidljiva tek nakon donošenja provedbenih akata, o čemu ćemo pravovremeno informirati.



Pisane vijesti