Obavijest gospodarskim subjektima o proširenju primjene EMCS sustava

Obavještavamo gospodarske subjekte koji su na zajedničkom tržištu Europske unije poslovali ili namjeravaju započeti poslovanje s trošarinskim proizvodima puštenim u potrošnju, o početku obvezne primjene EMCS sustava na sva EU kretanja takvih proizvoda u komercijalne svrhe između gospodarstvenika i to od 13. veljače 2023. godine (EMCS faza 4.0).

Proširenje primjene EMCS sustava na EU kretanja trošarinskih proizvoda puštenih u potrošnju (tzv. kretanja s plaćenom trošarinom) uvedeno je recentnim izmjenama europskog trošarinskog zakonodavstva, a čije je odredbe svaka od država članica Europske unije bila u obvezi prenijeti u svoje nacionalno trošarinsko zakonodavstvo. Radi se o odredbama s jedinstvenom primjenom u svim državama članicama, a koje su u naše zakonodavstvo prenesene zadnjim izmjenama Zakona o trošarinama (Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama, „Narodne novine“, broj 144/2021.).
 
Navedeno proširenje primjene EMCS sustava označava prelazak s papirnatog postupanja temeljem pojednostavnjenog papirnatog pratećeg trošarinskog dokumenta (PPTD-a) na elektroničko podnošenje propisane dokumentacije od strane gospodarskih subjekata (e-PPTD-a od strane pošiljatelja odnosno potvrde o primitku od strane primatelja), uz obvezu uključenim dionicima (pošiljateljima/primateljima) prethodne registracije i ishođenja odgovarajućeg statusa pri tijelu nadležnom za trošarine.
 
e-Poslovanje će se početi primjenjivati od 13. veljače 2023. godine, uz prijelazno razdoblje (do 31.12.2023.) za zatvaranje u papirnatom obliku kretanja koja su započeta prije 13. veljače 2023. godine uz primjenu PPTD-a.
 
VAŽNO: Proširena primjena EMCS sustava obuhvatiti će i EU kretanja potpuno denaturiranog alkohola (nova šifra trošarinskog proizvoda - S600)!
 
Upućuju se stoga svi gospodarski subjekti da su osnovni preduvjeti za primjenu e-poslovanja:
  • registracija i ishođenje odgovarajućeg statusa
  • registracija u G2B servisu u svojstvu korisnika EMCS sustava.
 
  1. Registracija i ishođenje statusa
 
Pošiljatelji odnosno primatelji trošarinskih proizvoda puštenih u potrošnju koji namjeravaju nastaviti ili tek započeti poslovanje s trošarinskim proizvodima puštenim u potrošnju unutar Europske unije dužni su se registrirati u odgovarajućem statusu ovisno o svojim poslovnim potrebama (ovjereni pošiljatelj, povremeni ovjereni pošiljatelj, ovjereni primatelj ili povremeni ovjereni primatelj).  Obveza registracije i ishođenja statusa odnosi se i na sve gospodarske subjekte koji posluju s potpuno denaturiranim alkoholom.
 
Prijava za upis u Registar trošarinskih obveznika podnosi se carinskom uredu nadležnom prema sjedištu, sjedištu podružnice odnosno prebivalištu gospodarskog subjekta putem aplikacije e-Trošarine na elektroničkom obrascu PUR uz koji se prilaže/u (u PDF formatu):  
     
Na obrascu PUR je, između ostalog, potrebno naznačiti status za koji se podnosi zahtjev (mogući statusi su: za otpremanje robe – ovjereni pošiljatelj ili povremeni ovjereni pošiljatelj, a za primanje robe - ovjereni primatelj ili povremeni ovjereni primatelj). Gospodarski subjekti koji namjeravaju poslovati u statusu primatelja (kao ovjereni primatelji ili povremeni ovjereni primatelji) imaju i obvezu polaganja  instrumenta osiguranja plaćanja trošarine.
 
Po ishođenju statusa, trošarinski obveznici/gospodarski subjekti će od nadležnog carinskog ureda dobiti informaciju o dodijeljenom trošarinskom broju za dobiveni status. Trošarinski broj je identifikacijski broj koji određuje njihov status u nacionalnom SEED registru, a temeljem kojeg mogu: registrirati tvrtku putem G2B servisa u svojstvu korisnika EMCS sustava te poslovati u okviru EMCS sustava. Trošarinski broj (pošiljatelja i primatelja) je također osnova za izradu e-PPTD-a.
 
Usvajanje prijave za upis u Registar trošarinskih obveznika smatra se ovlaštenjem za rad ovjerenom pošiljatelju, povremeno ovjerenom pošiljatelju i povremeno ovjerenom primatelju, a u slučaju ovjerenog primatelja uključuje i izdavanje odobrenja u upravnom postupku.
 
Podnošenje prijava za upis u Registar trošarinskih obveznika će gospodarskim subjektima biti omogućeno od 16. siječnja 2023. godine.
 
Za detaljnije informacije u pogledu registracije gospodarski subjekti se obraćaju nadležnom carinskom uredu.
 
1.a   Novo mjesto primitka / otpreme / privremena ovlaštenja za rad
O svakom novom mjestu primitka (i njegovoj identifikacijskoj oznaci) ovjereni primatelj je u obvezi informirati nadležni carinski ured na Obrascu Obavijest iz Priloga 1.a Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika trošarinama i to najkasnije osam dana prije planiranog primitka. Na isti je način ovjereni pošiljatelj u obvezi informirati nadležni carinski ured o svakom novom mjestu otpreme osam dana prije planirane otpreme.
Također, povremeni ovjereni pošiljatelj ili povremeni ovjereni primatelj dostavljaju podatke o svakoj narednoj pošiljci na Obrascu Obavijest iz Priloga 1.a Pravilnika, a u vezi toga se posebno ukazuje da se privremena ovlaštenja mogu izdati do maksimalno tri puta u jednoj kalendarskoj godini te da su ograničena na točno određenu količinu trošarinskih proizvoda, jednog primatelja odnosno pošiljatelja iz druge države članice i određeno vremensko razdoblje unutar kalendarske godine.
 
  1. Pristup EMCS sustavu
 
Nakon ishođenja statusa, a kako bi mogli pristupiti EMCS sustavu, trošarinski obveznici/gospodarski subjekti su se dužni registrirati u G2B servisu kao korisnici EMCS sustava i u tu svrhu odrediti administratora (više informacija o tome na poveznici:  https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/g2b-servis/2450; podrška Helpdesk Carinske uprave).
 
Gospodarskim subjektima je u pogledu korištenja EMCS sustava dana mogućnost izbora, odnosno isti mogu koristiti:  
Podršku u pogledu poslovnih procesa u okviru EMCS sustava trošarinski obveznici/gospodarski subjekti mogu zatražiti od Trošarinskog ureda za vezu (na kontakt brojeve ili e-adresu, dostupne na poveznici: https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/helpdesk/2913).
 
 
 
 

Stranica