Sustav Carinske odluke je standardizirani sustav za upravljanje procesom podnošenja zahtjeva i donošenja raznih vrsta odobrenja, suglasnosti i odluka te svim naknadnim događajima koji mogu utjecati na izvorni zahtjev ili odluku.
Navedeno podrazumijeva obveznu primjenu takvog, elektroničkog sustava za podnošenje zahtjeva, donošenje odluka i daljnje upravljanje zahtjevima i odlukama odnosno odobrenjima ili suglasnostima koje ovaj sustav obuhvaća.
Razlikujemo nacionalni sustav Carinskih odluka i Centralni odnosno EU sustav Carinskih odluka, a svaki se sastoji od tri dijela: Aplikacije za upravljanje carinskim odlukama, Web aplikacije za gospodarstvenike i referentnog sustava u kojem se izdana odobrenja pohranjuju radi automatske validacije od strane drugih transakcijskih sustava prilikom upotrebe (HRAIS, NCTS, AES, ICS…).
Gospodarstvenici se u procesu podnošenja zahtjeva i donošenja odobrenja mogu služiti s oba navedena sustava, nacionalnom i EU web aplikacijom, ovisno o vrsti odobrenja za koje podnose zahtjev te o njegovu zemljopisnom važenju.
Za odluku koja, osim u RH, ima učinak u još jednoj ili više država članica zahtjev se podnosi isključivo u EU centralnom sustavu Carinskih odluka, dok se za nacionalnu odluku, koja ima učinak na teritoriju Republike Hrvatske koristi isključivo nacionalni sustav.
Poveznica za pristup nacionalnoj web aplikaciji je:
https://e-carina.carina.hr/
Poveznica za pristup EU web aplikaciji je:
https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/
Postupak autorizacije i autentikacije (provjere prava pristupa i ovlasti u aplikaciji) za obje aplikacije vrši se putem G2B servisa Carinske uprave, dok se za EU aplikaciju to obavlja još i pomoću UUM&DS centralnog servisa koji je povezan na postojeću infrastrukturu G2B servisa. Stoga je nužno prethodno obaviti sve potrebne predradnje koristeći standardne aplikacije Prijava gospodarskog subjekta i administratora za korištenje usluga e-Carine - produkcija i Administracija korisnika usluga e-Carine - produkcija te je potrebno kreirati zastupanje ukoliko centralnim aplikacijama za potrebe gospodarstvenika pristupa carinski zastupnik.
Sve odluke kao i ostali dokumenti koje Carinska uprava donosi kroz nacionalni elektronički sustav Carinskih odluka potpisuju se elektronički.
Elektronički potpis izrađuje se putem digitalnog certifikata za tijela državne uprave na kvalificiranom (QSCD) kriptografskom uređaju u obliku USB tokena koji sadrži kvalificirani certifikat za elektronički potpis te certifikat za autentikaciju, izdanima sukladno odredbama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. srpnja 2014. o elektroničkoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektroničke transakcije na unutarnjem tržištu i stavljanju izvan snage Direktive 1999/93/EZ („Narodne novine“ br. 62/17, u daljnjem tekstu Zakon).
Napredan elektronički potpis, osiguran preuzetim USB token uređajem, ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis, odnosno vlastoručni potpis i otisak pečata.
Poveznica na G2B servis je:
https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/g2b-servis/2450.
Poveznica na vijest i upute o UUM&DS sustavu je
https://carina.gov.hr/vijesti/uvodjenje-i-dostupnost-novog-servisa-pristup-gospodarstvenika-centralno-posluzenim-aplikacijama-uum-ds/5360.
Poveznice (linkovi) i upute za pristupanje i korištenje sustava Carinske odluke dostupni su na dijelu stranica E-Carina, Carinske odluke
https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/carinske-odluke/5362.
Poveznice (linkovi) na uputu br. 1/18 kojom su date smjernice za primjenu carinskih odluka dostupni su na
https://carina.gov.hr/propisi-i-sporazumi/carinsko-postupanje/upute-za-postupanje/ostalo-3524/uputa-br-1-18-o-postupku-donosenja-i-upravljanja-carinskim-odlukama-temeljem-zahtjeva-stranke/5943.