Povodom članka objavljenog u Večernjem listu dana 11. rujna 2009. godine, potpisanog od strane V. K. pod naslovom: „U paketu su stigle čokoladice i fotografije, ali novac je nestao“, u kojem se navodi da je iz poštankog paketa pristiglog iz inozemstva nestao novac, a koji se temelji na neosnovanim, neslužbenim i neprovjerenim izjavama stanovitog neimenovanog poštanskog kontrolora, s pozivom na odredbe Zakona o medijima, oštro demantiramo navode i ton navedenog teksta te se u nastavku ukratko osvrćemo na sadržaj brojnih neprihvatljivih i neprimjerenih konotacija koje proizlaze iz navedenog članka, uz sumarno pojašnjenje postupka koji se primjenjuje na pošiljke u međunarodnom poštanskom prometu.
Naime, u međunarodnom poštanskom prometu, domaća pošta pod carinskim nadzorom preuzima poštanske pošiljke od inozemne pošte. Pošta se prvo zaprima u tzv. Izmjeničnom poštanskom uredu koji je ustrojstveni dio Pošte i obavlja poslove preuzimanja, obrade, otpreme i provoza poštanskih pošiljaka u međunarodnom poštanskom prometu.
Navedeni Izmjenični poštanski ured (dakle Pošta) pod carinskim nadzorom odvaja i dijeli poštanske pošiljke koje glase na primatelje u Republici Hrvatskoj na:
- pošiljke koje se ne podnose carinarnici,
- pošiljke koje se podnose carinarnici, odnosno koje podliježu carinskom postupku ili postupanju.
Ovdje je bitno naglasiti da postoje pošiljke koje se uopće ne podnose carinarnici, kao što su primjerice razglednice i pisma isključivo s osobnim porukama, te sve druge poštanske pošiljke (pismovne i paketne pošiljke) za koje ne postoji obveza podnošenja carinarnici, sukladno propisima, odnosno za koje se, u trenutku kad su unesene u carinsko područje, smatra da su deklarirane za puštanje u slobodni promet, što znači da navedene pošiljke Izmjenični poštanski ured dijeli i otprema poštanskim uredima radi uručenja primateljima.
Ovo naglašavamo iz razloga što se u spornom članku navodi da se u paketu nalazila roba (cigarete, upaljač, čokoladice i žvakače) i u jednoj koverti pismo, slike i novac, iz čega proizlazi mogućnost da u takvom slučaju navedeni pismovni paket nije niti podnesen carinarnici i to u skladu sa propisima.
U slučaju da je navedeni Izmjenični poštanski ured ipak paket označio za podnošenje carinarnici, procedura dalje nalaže proslijeđivanje paketa Poštanskom uredu carinjenja (također u nadležnosti Pošte – gdje se obavlja carinski postupak s pošiljkama iz inozemstva) gdje odmah po prispjeću u Poštanski ured carinjenja carinski službenik odvaja pismovne pošiljke koje se podnose carinarnici od pošiljaka koje se ne podnose, a koje nisu odvojene u Izmjeničnom poštanskom uredu.
Na pošiljke koje se ne podnose carinarnici Poštanski ured carinjenja stavlja oznaku "Roba puštena u slobodni promet bez obveze podnošenja". Spomenute pošiljke Poštanski ured carinjenja otprema odredišnim poštanskim uredima radi uručenja primateljima.
Nadalje, ističemo da otvaranje i pregled poštanskih pošiljaka u svakoj fazi obavljaju komisijski pošta i carinarnica. Komisija se, u pravilu, sastoji od jednog poštanskog djelatnika i jednog carinskog službenika.
Nakon obavljene carinske provjere, djelatnik Poštanskog ureda carinjenja vraća sadržaj pošiljke u omot i pakira ga na način da se do sadržaja pošiljke ne može doći bez vidljivog oštećenja omota, u skladu sa općim i posebnim odredbama o pakiranju i zatvaranju pojedinih vrsta pošiljaka u međunarodnom prometu.
Nakon zatvaranja pošiljke djelatnik Poštanskog ureda carinjenja na omot pošiljke stavlja oznaku "Ocarinjeno".
Nakon izvršene carinske provjere Poštanski ured carinjenja otprema poštanske pošiljke poštanskim uredima radi uručenja primateljima.
Također naglašavamo da se svako carinsko postupanje, odnosno podnošenje i pregled poštanskih pošiljaka iz inozemstva vrši komisijski uz prisutnost carinskih i poštanskih službenika, pri čemu je, vodeči računa o naprijed navedenom, razvidno da je tvrdnja koja proizlazi iz teksta, da se kako se navodi „paketi otvaraju na carini“ u pretežitom dijelu paušalna i sadržajno samo djelomično utemeljena obzirom da ista ne uzima u obzir sve složene gore opisane elemente postupka u kojem se poštanske pošiljke koje se unose u carinsko područje Republike Hrvatske podnose carinarnici i ostvaruju mjere carinskog nadzora.
Posebno navodimo da okolnosti navodno spornog događaja ni u kojem trenutku od strane navodno oštećene stranke kao niti od autora teksta, nisu bile službeno predočene nadležnim službama Carinske uprave kao ni drugim tijelima nadležnim za sankcioniranje takvih i sličnih nezakonitih radnji iz čega proizlazi zaključak da se navodi iz predmetnog teksta ne mogu smatrati vjerodostojnim s obzirom da isti nisu činjenično potrkijepljeni niti opisani kontekst uloge carinske službe u pregledu poštanskih pošiljaka svojim sadržajem i izvučenim zaključcima nije utemeljen na propisima koji se primjenjuju na poštanske pošiljke koje podliježu carinskom nadzoru.
Zaključno ističemo da sadržaj ovako objavljenog teksta ne samo da ostavlja potpuno krivi dojam o okolnostima pod kojima se obavlja carinjenje poštanskih pošiljaka, čime se javnosti krivo predočavaju odnosi u vezi s navedenim postupkom carinjenja već se na taj način nanosi i izravna šteta ugledu carinske službe što sasvim izvjesno može imati negativne reperkursije na percepciju šire javnosti u odnosu na integritet carinske službe kao cjeline, te ovlaštenih carinskih službenika koji obavljaju poslove carinjenja poštanskih pošiljaka.
Stoga Vas pozivamo da u skladu sa Ustavom Republike Hrvatske i Zakonom o medijima objavite naš demanti u Večernjem listu i to na istovrijednom mjestu i na isti način, kao što je bila objavljena informacija na koju se ispravak odnosi.
SLUŽBENIK ZA INFORMIRANJE
GLASNOGOVORNIK
Predrag Juratovac