Odgoda implementacije sustava NCTS P6 i ICS2 u cestovnom i željezničkom prometu od 1.9.2025. i njezine posljedice

Slika /15963 vijest ICS 2/Slika - ICS2.png

U skladu s odredbama Provedbene odluke Komisije (EU) 2023/2879 od 15. 12. 2023. o uspostavi programa rada za razvoj i uvođenje elektroničkih sustava iz Carinskog zakonika Unije, rokovi za implementaciju NCTS P6 i ICS2 istječu 01.09.2025.

Na temelju mogućnosti ponuđene od strane EK, Glavne uprave za oporezivanje i carinu, Carinska uprava Republike Hrvatske podnijela je  zahtjev Europskoj komisiji za odgodom primjene NCTS6 i ICS2 u cestovnom i željezničkom prometu do 01.06.2026. s ciljem dovršetka i povezivanja nacionalnih sustava NCTS P6  i ICS2 i s ciljem izbjegavanja dvostrukog administriranja i dodatnog usporavanja robnog prometa na vanjskoj granici EU.    

Dana 27. 8. 2025. godine EK donijela je odluku o djelomičnoj odgodi koja se odnosi na neke države a sukladno njihovim zahtjevima. Odlukom o odgodi odobreno je do 01. 06. 2026. u cestovnom i željezničkom prometu na carinskom uredu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj za robne pošiljke koje se unose u carinsko područje Unije podnositi sigurnosno zaštitne podatke na jedan od sljedećih načina:
 
  • NCTS P5 sa setom sigurnosnih podataka, ili
  • NCTS P5 bez seta sigurnosnih podataka uz odvojeno podnošenje ulaznih sigurnosnih deklaracija u uporabom sustava ICS1, ili
  • NCTS P5 bez seta sigurnosnih podataka uz odvojeno podnošenje ulaznih sigurnosnih deklaracija uporabom sustava ICS2 ako gospodarstvenik ima pristup istom (ova aktivnost nije obvezna u vremenu odgode).

Ako nacionalne aktivnosti razvoja sustava NCTS P6 (opt in) sa setom sigurnosnih podataka završe prije isteka prijelaznog razdoblja o tome će biti obavješteni zainteresirani gospodarski subjekti kako bi prilagodili svoje aktivnosti u području podnošenja provoznih carinskih deklaracija u NCTS P6 (opt -in)  odnosno USD u ICS2 sustav.

Podnošenje sigurnosnih setova podataka u NCTS P5  i dodatno npr. u ICS2 nije dopušteno. Ako se takva aktivnost ipak dogodi, a po ICS2 sustavu preporučena je kontrola i rizik je identificiran od strane analize rizika, kontrola se mora izvršiti na carinskom uredu prvog ulasku U Hrvatsku. Posljedično poruka o podnošenju IE3G301 mora se podnesti na carinskom uredu prvog ulaska u Hrvatskoj kako bi se popunio obrazac rezultata kontrole (ORK). Ova aktivnost je direktna posljedica što je dio država članica tražio odgodu za ICS2 a dio nije. Na nadležnom carinskom uredu je obveza organizacije podnošenja robe od strane prijevoznika ili njegovog zastupnika.
 
S obzirom na različite sustave u različitim državama i s time povezana postupanja ovisna o tome  gdje je započeo postupak provoza i u kojoj državi članici EU (DČ) roba ulazi na područje EU, u nastavku se smjernice za pravila postupanja:
 
  • Postupanje u slučajevima kada je prijevozno sredstvo s robom stiglo na carinski ured prvog ulaska u Hrvatskoj a postupak zajedničkog provoza je započeo u  DČ koja koristi  NCTS P6 (opt in), odnosno kad provozna deklaracija sadrži podatke za USD-u u ICS2

Ako je postupak provoza započeo u državi članici koja koristi  NCTS P6 (opt in -kao npr. Bugarska), bez obzira što ista sadrži i sigurnosne podatke, prilikom dolaska na područje Hrvatske , prijevozni je dužan podnijeti zasebnu USD carinskom uredu ulaska u Hrvatsku uporabom sustava ICS1. Druga mogućnost je da prijevoznik ili njegov zastupnik podnese USD u uporabom sustava ICS2. 
NCTSP6 provozna deklaracija za kretanje započeto u Bugarskoj s planom puta BG-RS-HR neće sadržavati sigurnosne podatke koji se mogu koristi na ulasku u Hrvatsku.
 
  • Postupanje u slučajevima kada je prijevozno sredstvo s robom stiglo na carinski ured prvog ulaska u Hrvatskoj s područja treće zemlje koja je u NCTS P6 (opt out).

U ovom slučaju, obveza je prijevoznika ili njegova zastupnika na graničnom prijelazu prvog ulaska u Uniju podnijeti USD uporabom ICS1 sustava u propisanim rokovima. Druga mogućnost je da prijevoznik ili njegov zastupnik podnosi USD uporabom ICS2 sustava.  
 
  • Postupanje u slučajevima kada je otpremni carinski ured u Republici Hrvatskoj a  pošiljka  ponovno ulazi na područje Unije u državi članici koja je već u NCTS P6

Kada  postupak provoza započne u RH  (u NCTS5), provozna deklaracija može sadržavati sigurnosne podatke (sigurnosni kod 1 i 3), sve dok Hrvatska ne započne primjenjivati NCTS P6. U tom slučaju (bez obzira što je u Hrvatskoj podnesena provozna deklaracija u NCTS5 sa sigurnosnim podacima), po ponovnom dolasku na granicu Unije (npr. u Bugarske nakon prelaska Srbije), prijevoznik mora podnijeti USD (F50 - cestovni promet ili F51 - željeznički promet) u ICS2 sustavu na carinskom uredu prvog ulaska u Bugarsku. Prijevoznik također mora na zakonit način prezentirati robu carinskom uredu prvog ulaska u Bugarsku korištenjem poruke o podnošenju robe.
 
  • Postupanje u slučajevima kada prijevozno sredstvo s robom dolazi s područja zemlje koja je u NCTS P5 preko države članice koja primjenjuje NCTS P6  (npr. iz TR preko BG u HR)

Kada postupak provoza započne u zemlji koja primjenjuje NCTS P5  bez seta sigurnosnih podataka (npr. u Turskoj) a prolazi kroz zemlju članicu koja primjenjuje NCTS P6 (opt in) (npr. BG), te na svome putu pošiljka ponovno ulazi na područje EU preko graničnih prijelaza u Hrvatskoj, za pošiljku  je potrebno podnijeti zaseban USD na ulaska u Hrvatsku uporabom ICS1 sustava. Druga mogućnost je podnošenje USD uporabom ICS2 sustava na carinskom uredu ulaska u Hrvatsku.
Ako je provozna deklaracija koju je prihvatila Turska bila kombinirana deklaracija NCTSP5 sa setom sigurnosnih podataka, tada nema potrebe za zasebnim USD-om.
 
  • Postupanje u slučajevima kada prijevozno sredstvo dolazi s područja treće zemlje koja nije ugovorna strana Konvencije o zajedničkom provoznom postupku.

U ovakvim slučajevima, na graničnom prijelazu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj (npr. iz Bosne i Hercegovine)  prijevoznik je dužan podnijeti :
- NCTS P5 provoznu deklaraciju sa setom sigurnosnih podataka, ili
- zasebno NCTS P5 provoznu deklaraciju bez seta sigurnosnih podataka te dodatno USD uporabom  ICS1 sustava ili uporabom ICS2 sustava.
 
Ako se na  carinskom uredu na graničnom prijelazu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj robu stavlja u carinske postupke osim provoza, a podnose se carinske deklaracije H1 do H5 ili se podnosi carinska deklaracija I1, prije podnošenja navedenih carinskih deklaracija obvezno se podnosi ulazna sigurnosna deklaracija uporabom ICS1 sustava. Druga mogućnost je da se USD podnese uporabom ICS2 sustava.
 
  • Postupanje s poštanskim pošiljkama

Prijevoznici  poštanskih pošiljaka na temelju UPU Konvencije  raspolažu s 01.09.2025 aplikativnim rješenjem za podnošenje USD F40 i F41 putem zajedničkog EU sučelja (STI), te su stoga dužni  u propisanim rokovima podnositi USD F40 (cesta) ili F41 (željeznica) carinskom uredu prvog ulaska u Uniju.
Posljedično, za poštanske pošiljke podnesene  carinskom uredu prvog ulaska u Hrvatskoj  za koje je  podnesen USD u propisanom roku, obvezno se podnosi i poruka o podnošenju (IE3G301) od strane prijevoznika ili njegovog zastupnika kako  bi prijevoznik odnosno njegov zastupnik  dobio  obavijest  da su pošiljke podnesene i podliježu li iste  kontroli (status podneseno DA i kontrola NE). Obavijest o podnošenju, poruka IE3G301, šalje se u trenutku kad je prijevozno sredstvo pod carinskim nadzorom carinskom uredu prvog ulaska .
Nadležni carinski ured dužan je organizirati kontinuiran aplikativni nadzor u smislu kontrola i statusa USD-a i internih pošiljaka. Pri tome, u slučajevima kada poštanski USD nemaju internih pošiljaka, za puštanje u provoz na temelju UPU konvencije dovoljno je da na razini USD postoji status „podneseno“, a gospodarski subjekt (zastupnik) će dobiti status „podneseno“ i „kontrolni status -5“ što znači da USD nema internih pošiljaka (u carinskom sustavu oznaka USD bez interne pošiljke IP). Podnošenje na razini internih pošiljaka, u slučajevima pošiljaka namijenjenih Hrvatskoj kao odredišnoj zemlji, radi se na odredišnom carinskom uredu (RGP Pošta). U slučaju pošiljka koje su u „otvorenom ili zatvorenom tranzitu“ za druge države članice Unije ili za treće zemlje, prezentacijski proces se završava na carinskom uredu prvog ulaska u Uniju (npr. Bajakovo).
 
  • Postupanje s žurnim pošiljkama  

Žurni prijevoznici nastavljaju podnošenje pošiljaka u NCTS P5 sa setom sigurnosnih podataka ili podnošenjem NCTS P5 bez seta sigurnosnih podataka uz dodatno podnošenje USD uporabom ICS1 na graničnom prijelazu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj. Isto tako, mogu koristiti ICS2 sustav.
Kada žurni prijevoznici koriste sustav kontrole uvoza ICS2 odnosno podnose USD F34 te kada su žurne pošiljke na carinskom uredu prvog ulaska i za njih je podnesen USD u  propisanom roku, prijevoznika (ili njegov zastupnik) obvezno podnosi poruka o podnošenju IE3G301  kako bi se carinski ured bio obaviješten da su pošiljke podnesene i podliježu li kontroli  (status podneseno DA i kontrola NE). Nakon toga pošiljke mogu nastaviti sa sljedećim carinskim  postupkom.
 
  • Postupanje gospodarskih subjekata koji namjeravaju od 01.09.2025. koristiti sustav kontrole uvoza ICS2 u cestovnom i željezničkom prometu

Ulazna skraćena deklaracija (USD)  podnosi se  carinskom uredu prvog ulaska od strane prijevoznika, njegovog zastupnika ili drugih osoba koje ispunjavaju uvjete iz navedenog članka.

Cestovni ili željeznički prijevoznik koji ima namjeru od 01.09.2025. podnositi USD-e na carinskom redu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj  ICS2 sustav, treba poduzeti  slijedeće korake:

Ishođenje  EORI broja

Cestovni i željeznički prijevoznik mora imati važeći jedinstveni identifikacijski broj tzv. EORI broj  koji se koristi za identifikaciju gospodarskih subjekata u carinskim postupcima EU-a a izdaju ga carinska tijela jedne  od država članica Unije.

Ako isti već nije ishođen, prijevoznik treba podnijeti zahtjev nadležnom nacionalnom carinskom tijelu prvog ulaska u Uniju. Ako je navedeni carinski ured prvog ulaska u Uniju u Hrvatskoj sve potrebne informacije u svezi mjesta podnošenja zahtjeva i načina registracije dostupne su na poveznici  https://carina.gov.hr/pristup-informacijama/propisi-i-sporazumi/carinsko-postupanje/registracija-subjekata-eori-broj/2486

Obveza ishođenja EORI broja vrijedi i za osobe koje će podnositi poruke o podnošenju robe u ICS2 sustavu (prijevoznici, njihovi zastupnici ili svaka osoba koja može na carinskom uredu prvog ulaska podnijeti robu).

Prijevoznik, deklarant ako je različit od prijevoznika i zastupnik (ako postoji), moraju imati važeći EORI broj izdan prije podnošenja USD-a. EORI broj primatelja, pošiljatelja, kupca, prodavatelja koristi se samo ako kao takav postoji, u suprotnom ne.

Prilagodba informatičkih sustava i poslovnih procesa

Sustavi i procedure prijevoznika moraju biti prilagođeni elektroničkoj razmjeni podataka s ICS2 sustavom. To uključuje obvezu elektroničkog podnošenja USD-a za robu koja se prevozi u ili preko carinskog područja Unije te robu Unije koja dolazi preko treće zemlje u rokovima propisanim za cestovni i željeznički promet.

Podnošenje Ulazne skraćene deklaracije (USD)

Prijevoznik snosi odgovornost za podnošenje USD-a, i podatke u njemu. Nepotpuni ili netočni podaci mogu rezultirati odbijanjem pošiljke, što može uzrokovati kašnjenja ili izricanje kazni.
Pravni temelj: Delegirana uredba Komisije (EU) 2015/2446 od 28. srpnja 2015. kojom se dopunjuje Uredba (EU) br. 952/2013 (Carinski zakonik Unije) - skup podataka F50 - cestovni prijevoz, skup podataka F51- željeznički prijevoz, skup podataka F34 za kurirske pošiljke u cestovnom prometu, skup podataka F40 za poštanske pošiljke u cestovnom prometu te F41 za poštanske pošiljke u željezničkom prometu.

Sustav kontrole uvoza ICS2 - Rokovi podnošenja USD u cestovnom i željezničkom prometu te podnošenja robe carinskom uredu prvog ulaska u Uniju

Proces podnošenja podataka putem ICS2 sustava na carinskom uredu prvog ulaska na područje Unije, u cestovnom prometu, završava podnošenjem robe i nacionalne poruke IE3G301. Ove aktivnosti moraju se napraviti najranije 1 sat nakon ispravnog podnošenja USD na carinskom uredu prvog ulaska u EU pod uvjetom da je prijevozno sredstvo s robom dostupno carinskim tijelima na carinskom uredu prvog ulaska u Uniju. Stoga se skreće pozornost prijevoznicima i njihovim zastupnicima da je zakonski rok za podnošenje USD u cestovnom prometu najkasnije jedan sat prije dolaska robe na mjesto za koje je nadležan carinski ured prvog ulaska. U željezničkom prometu USD podnosi se u sljedećim rokovima:
  1. ako putovanje vlakom od zadnje željezničke stanice koja se nalazi u trećoj zemlji do carinskog ureda prvog ulaska traje manje od dva sata, najkasnije jedan sat prije dolaska robe na mjesto za koje je nadležan taj carinski ured;
  2. u svim ostalim slučajevima najkasnije dva sata prije dolaska robe namjesto za koje je nadležan carinski ured prvog ulaska.
Ako prijevoznik namjerava podnijeti USD putem ICS2 sustava  navedenu aktivnost obavlja putem svojeg davatelja usluge ili putem zastupnika koji ima pristup zajedničkom EU portalu za gospodarstvenike (STI). U cestovnom prometu svaki CMR prijevozni dokument mora biti pokriven jednom USD. Isto se odnosi i na CIM dokument u željezničkom prometu.
Na carinskom uredu prvog ulaska u Uniju smještenom u Hrvatskoj prijevoznik je dužan izravno, putem zastupnika na granici (hrvatskog ovlaštenog carinskog otpremnika tzv. špeditera), putem hrvatskog davatelja IT usluga, podnijeti prezentacijsku poruka uporabom nacionalnog ICS2 sustava s pozivom na broj USD-a iz sustava ICS2. Prezentacijska poruka šalje se u trenutku kad je prijevozno sredstvo pod nadzorom carinskog ureda prvog ulaska u Uniju i ista može obuhvaćati više pošiljaka na istom prijevoznom sredstvu.
Odgovor na prezentacijsku poruku IE3G301 je poruka IE3G302 koja pruža informaciju je li pošiljka određena za  sigurnosnu kontrolu. Nadležni carinski ured kontrolira jesu li USD u ICS2 podnesene i je li podnesena poruka podnošenja robe. Isto tako provjerava je li podnošenje robe zakonito napravljena i imaju li interne pošiljke u  ICS2 sustavu  status „podneseno“ te status pušta se dalje. U suradnji s prijevoznikom ili njegovim zastupnikom, carinski ured prvog ulaska organizira kontrolu te popunjava rezultate kontrole (obrazac rezultata kontrole) i obavještava elektroničkim putem prijevoznika ili njegovog zastupnika može li se pošiljka nakon kontrole pustiti ili se roba ne pušta.

Suradnja s pružateljima IT usluga ili carinskim zastupnicima (tzv. špediterima)

Ako prijevoznik nema vlastite tehničke kapacitete, može angažirati pružatelja IT usluga (IT Service Provider - ITSP) koji će osigurati povezivanje s ICS2 ili koristiti usluge carinskog zastupnika (tzv. špeditera) koji u njegovo ime podnosi podatke u ICS2, uključujući i prezentacijsku poruku IE3G301 na carinskom uredu prvog ulaska u Uniju (HR).

Registracija u sustav ICS2 (ako se ne koristi zastupnik ili ITSP)

Ako prijevoznik ne koristi usluge pružatelja IT usluga ili carinske zastupnike, dužan je:
  1. Pribaviti  osobni identifikacijski broj  - za pravnu ili fizičku osobu podnositelja USD-a.
  2. Ishoditi kvalificirani digitalni certifikat (koji sadržava osobni identifikacijski broj - OIB) za osobu ovlaštenu za podnošenje USD-a. U Hrvatskoj ih izdaje certifikacijsko tijelo FINA.
  3. obaviti registraciju u ICS2 putem Shared Trader Portal (STP) ili razviti vlastiti IT sustav za povezivanje sa Shared Trader Interface (STI).
Vezano za opciju pristupa gospodarstvenicima na STI-STP za ICS2 prvo je potrebno da gospodarstvenik ima omogućen poslovni sustav STI-STP u G2B servisu (na razini gospodarstvenika  i na razini svakog zaposlenika koji je naveden u G2B-u).
Nakon toga kada pristupa gospodarstvenik pristupa na link za STI-STP potrebno je da popuni obrazac WAYF. Način kako popuniti WAYF je jedinstven za pristup svim centralno posluženim aplikacijama , a objašnjen je u dokumentu „Upute za pristup centralnom poslovnom sustavu v1.2“ koji je objavljen na carinskoj web stranici: https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/g2b-servis/2450

Sve informacije glede odgode ICS2 i NCTS P6 kao i podaci o zemljama članicama koje obvezno primjenjuju ICS2 od 01.09.2025. objavljene su u prvoj verziji EU smjernica na stranicama:  
https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs/customs-security/import-control-system-2_en
i
https://circabc.europa.eu/ui/group/18fb5859-3970-4ac5-b30b-6604977a15a7/library/c2ddac33-a668-4cf6-8f2f-cb462e176886/details

Podrška korisnicima:
helpdesk@carina.hr
Telefon: +385 01 6511888
Radno vrijeme: 7/24  00:00 - 24:00
Nacionalna dokumentacija i sve potrebne informacije dostupne su na link poveznici: https://carina.gov.hr/istaknute-teme/e-carina/ics2/9322
 
Za potrebe pružanja pomoći u provedbi ICS2 aktivnosti dostupna je adresa elektroničke pošte: ICS2@carina.hr
 

Stranica